Ik las ooit dat er een 5D Film bestaat, maar hoe zit dat nou?

Wat is uberhoud het verschil tussen 3-D en 4-D. En bestaat er dan een 5-D wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K

Het beste antwoord

er is een 4d film, het verschil is dat je er een kraskaartje bij krijgt met geuren, dus de 5e dimensie is geur..

http://www.imdb.com/title/tt1517489/
Spy Kids: All the Time in the World in 4D

de 5e dimensie kan voelen zijn, in amerika heb je bijvoorbeeld een ritje gebaseerd op de niagara watervallen, in deze ruimte word de temperatuur bestuurd zodat hij past bij de film (maar je krijgt er geen geur kaartje bij, dus het is een andere, 4e dimensie)

ik weet verder geen films met een 5e dimensie trouwens, alleen die spy kids film met een geur/kraskaartje (dus 4d), en die andere films met gevoel (ook 4d zoals die simulator die je soms op de kermis vind ook trouwens)

Toegevoegd na 46 seconden:
in de eerste zin bedoel ik natuurlijk: de 4e dimensie is geur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

1d is naar links en rechts

2d is ook naar boven en naar beneden

3d is ook de diepte

De vierde dimensie is een extra onafhankelijke verplaatsingsrichting in de ruimte.

dat laaste heb ik van wikipedia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk heeft met het gehad over een film, gemaakt met een 5D.
Dat is een Canon 5D Mark II.

Toegevoegd na 1 minuut:
Link naar een van de demo films:
http://www.youtube.com/watch?v=n75y7M8EzKo&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een gewone film zoals je zeker wel kent. Dan heb je ook een 3D film in zo'n films komen de plaatjes naar voor en lijkt het alsof je ze kunt aanraken. In een 4D zit ook 3D maar daar beweegt je stoel ook nog of komen er bellen of een beetje water, of er valt iets van het plafon een stukje omlaag. Ik denk dat een 5D film eigen lijk niet meer in een stoel zitten is maar dat je ergens midden in de filmset staat, je ziet dus alles echt. Bv. als er een orkaan komt schiet de boom in vuur, de elektriciteitspaal valt om, het dak waaronder je staat valt naar beneden of er komt een koe overgevlagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat dat ergens vast? Als definitie of is het omdat sommige pretparken hun bios 4d noemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK denk dat je je naam eer aandoet.
Een 4D film is een 3D film met fysieke effecten. In de bioscopen is de 4D film nog niet te zien, maar in thema- en amusementsparken al wel.
Dus bij 3D films zie je het alleen in 3D, en als je het in 4D kijkt voel je ook zelf wat er gebeurd:
De bioscoopstoel trilt, er wordt met lucht geblazen, er worden knipperende lichten gebruikt en wanneer het regent, regent het in de bioscoop ook. De regen en de lucht komt vanuit de stoel voor je. Naast deze toevoegingen zitten er aan de stoel ook nog 2 buisjes die tegen je benen slaan wanneer er bijvoorbeeld een touw om je heen wordt gegooit. Door deze toegevoegde 4D effecten krijg je nog meer het idee dat jij zelf in de film zit. Een goede toevoeging op de huidige 3D films.

Dat 5D heb ik nog opgezocht op google maar ze zeggen dat dat gewoon onzin is?? (weet het zelf ook niet hoor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben afgelopen week in Drievliet geweest en daar hadden ze een actractie waar je een film kon zien, de film was in 5D en het was als volgt:

- Als de piraat in de film in het water viel, werd je nat doordat de stoel voor je water spuit op die momenten
- Als er wind voorkomt voel je ook echt die wind door een soort ventilator in de stoel tegen over je
- als de schip naar rechts keerde ging je stoel ook omhaag en naar rechts enzo
- wanneer er 2 zwaarden elkaar raakten tijdens een gevecht zag je zilver blauwachtige flitsen in de zaal

5D is dus:
* je kan het voelen ( de water/wind gedeelte)
* je kan effecten zien (de lichtflits gedeelte)
* je kan 3D zien

Wel een aanrader hoor die film!

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging: ik was vergeten;
* Stoel trilt en beweegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4D en 5D bij films is marketingpraat en heeft niets te maken met daaswerkelijke dimensies, zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het heet misschien niet te maken met natuurkundige/wiskundige dimensies. Maar dat wil niet zeggen dat dat de enige definitie van een dimensie is.
Dus het doet er niet toe dat het marketingpraat is. De vraagsteller wil gewoon weten wat er in die context mee bedoeld wordt. -1 dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gemodereerd van je joh.
Je eigen interpretatie van de vraag nemen en iemand met een andere interpretatie die wel de moeite heeft genomen een antwoord te geven omlaag modden...
Echt knap, wat ben jij goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! :D