Wat is een houtspaander?

In mijn scheikunde boek staat dat je de stof zuurstof met een gloeiende houtspaander kunt aantonen, maar wat is een houtspaander eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (5)

Gewoon een snippertje hout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer specifiek een houtschilfer, wel te onderscheiden van houtkrul(len).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel te Onderscheidden van de hout vezel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houtkrullen en houtschilfers bestaan beide uit houtvezel. Daarin is geen onderscheid.
een houtspaander is zo'n reepje hout dat je krijgt als je met je handen een reep van een takje af trekt, meestal taps toelopend met een heel dun puntje

Als je dat laat gloeien en het komt in contact met zuurstof (of bijv wapperen in de lucht) dan zie je het heel rood worden of er ontstaan zelfs vlammen
amigo
12 jaar geleden
Wordt ook wel splinter genoemd....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je een boom omhakt, noemt men de 'chips' die ervan afkomen spaanders. Stukjes hout dus. Splinters zijn kleiner en scherp. Spaanders hoeven niet scherp te zijn.
12 jaar geleden
Waar gehakt wordt vallen spaanders.