Hoor je in een vliegtuig wat door de geluidsbarriere vliegt in het vliegtuig zelf hetzelfde als op de grond?

als je op de grond staat en een vliegtuig gaat door de geluidsbarriere hoor je een knal. is deze in het vliegtuig zelf ook hoorbaar of voelbaar? en als ik op de grond sta hoor je dan ook de knal continu of is dit plaatselijk? dus b.v. hier en daarna verderop weer. Het is moeilijk uit te leggen maar ik hoop dat je mij snapt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Goeie vraag. Ik ga een poging wagen je vraag te beantwoorden.

Wikipedia zegt het volgende over de geluidsbarriere:
"De geluidsbarrière of geluidswal is een term uit de luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm. Dit kegelvormige golffront wordt bij het passeren waargenomen als een luide knal".

Het gaat mij vooral om de laatste zin. Dit zogenoemde kegelvormige golffront bevindt zich namelijk aan de achterzijde van het vliegtuig, google maar eens "kegelvormige golffront". Aangezien in de laatste zin wordt aangegeven dat de luide knal wordt waargenomen bij het passeren van het golffront, concludeer ik hieruit dat men in het vliegtuig niet deze knal hoort, aangezien het vliegtuig het golffront niet passeert.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog een kopietje:
"[...]wanneer het vliegtuig hem gepasseerd is zal hij alle geluidsgolven tegelijkertijd horen die elkaar overlappen. Doordat wij met ons oor geen onderscheid meer kunnen maken tussen al dat samenvallende geluid, horen we enkel één luide knal als het vliegtuig gepasseerd is."

Zodra het vliegtuig sneller dan het geluid vliegt, zal hij op elk punt dat hij passeert één knal hoorbaar zijn. Als je meerdere knallen hoort, zijn dit meerdere vliegtuigen en/of echo's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, je hoort geen knal in het vliegtuig, omdat je achter de schokgolf zit. Althans als je niet in de punt van het vliegtuig zit . De punt van de neus van het vliegtuig zorgt voor de schokgolf, welke weer voor de knal zorgt.
Overigens, als je in de schokgolf zelf zit, hoor je ook geen knal, een schokgolf is immers alleen een verschil in druk.

Je kunt elk geluid vaker horen als je op meerdere plaatsen tegelijk zou gaan staan. Het geluid breidt nu eenmaal naar alle kanten uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je niks hoort ,want je bent het geluid voorbij ,en ja jij gaat sneller dan ,je vliegt er VOOR lijkt me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want het vliegtuig zelf is nog steeds de bron van het geluid. Het geluid komt dus nog steeds van het vliegtuig zelf af, ookal vliegt het vliegtuig sneller.
Ik vraag me alleen wel af of de schokgolf op de punt van het vliegtuig ligt, of ergens rond de motoren, want daar komt immers het meeste geluid vanaf.
Nee, aan boord van bv de Concorde hoorde geen knal als deze door de geluidsbarriere ging, zie bron voor een oorgetuigeverslag.

De knal is continu, want deze wordt veroorzaakt door een schokgolf die zich met het vliegtuig meebeweegt, zoals de boeggolf van een schip. De knal hoor je dus als die schokgolf voorbij komt.
12 jaar geleden
Vergelijk het met een schip.
De boeggolf van een schip kun je vergelijken met de schokgolf van een vliegtuig.
De boeggolf is er continu. Binnen het schip is die golf niet. Iemand die op de kant staat, zal een kort moment die golf aan zich voorbij zien trekken. Op dat moment kan hij natte voeten krijgen.
Binnen het vliegtuig hoor je geen knal. Buiten het vliegtuig is de schokgolf continu aanwezig (als het vliegtuig hard genoeg vliegt). Iemand die op de grond staat hoort in een kort moment die schokgolf.