Of de mens het heeft uitgevonden kun je als zodanig niet zeggen, maar er is in het verleden een keer een treinlading ammoniumnitraat tot detonatie over gegaan.
Dat moet -naar verluid- de zwaarste explosie geweest zijn van niet natuurlijke of nucleaire oorsprong.
Ammoniumnitraat kan zelf tot detonatie overgaan, de vaste stof gaat dan in louter gassen over (NH4NO3).
Dit gebeurt als het ammoniumnitraat zijn kristalwater verloren heeft en een krachtige primaire oorzaak aanwezig is.
Ook tegenwoordig wordt ammoniumnitraat vermengd met dieselolie ingezet om goedkoop enorme explosies oa tbv grondverplaatsing en mijnbouw te veroorzaken.

Ik weet niet of een moab (met veel minder springstof) de kracht van de treinlading ammoniumnitraat overtreft, de hoeveelheid ammoniumnitraat was (als ik me goed herinner) honderden tonnen.

Om die reden moet men nitraten wat vochtig houden (ze zijn van nature meestal hygroscopisch, op KNO3 na) ze zijn dan nauwelijks in staat om tot detonatie gebracht te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

FOAB (Father of all bombs)
Je hebt een Russische bom en een Amerikaanse bom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht de m o a b
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit 2003:

In Florida is dinsdag de zwaarste bom ooit getest, door het Amerikaanse leger. Het explosief weegt 9450 kilo en kan ingezet worden in Irak. De bom heeft de naam Massive Ordnance Air Blast (MOAB) gekregen. Of de test ook succesvol was kon het Amerikaanse ministerie van defensie, het Pentagon, nog niet zeggen.
fremar