Wat is dat oplopende bijgeluid van een vliegtuig?

Als een vliegtuig niet al te hoog overvliegt, hoor je soms een steeds hoger wordend bijgeluid totdat je alleen het gewone motorgeluid hoort. Ik vraag me altijd al af hoe dat verklaard kan worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Het veranderen van de frekwentie van het geluid wordt inderdaad veroorzaakt door het dopplereffect.
(zie filmpje)
Maar dat je eerst het gierende geluid hoort, komt omdat het vliegtuig met de voorzijde naar je toevliegt, nogal wiedes.
Aan de voorkant van de motoren zitten de gierende turbines,
die je dan duidelijk hoort. Als ie boven je hoofd komt dan worden die overstemd door het gebulder van de achterzijde van de motoren, waar onder grote druk lucht wordt uitgestoten. Daarna overheerst alleen dat geluid.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt als een bus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 aha. dat is het dus.

Andere antwoorden (2)

Dopplereffect

Toegevoegd na 5 minuten:
Doordat de geluidsgolven worden "samengedrukt" bij het naderen van het vliegtuig, worden de golven korter en het geluid dus hoger. Bij het overkomen is er dus sprake van een hoger geluid dan het originele geluid.

Als het vliegtuig zich weer van jou verwijderd, zal je lagere tonen horen, omdat de golven worden uitgerekt. De motoren zullen in deze situatie beter te horen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heet het doppler effect.

Hierbij wordt het geluid van auto die op je af komt hoger in toon. De toon wordt weer lager als de auto je voorbij is en van je af gaat.

Het doppler-effect wordt bij de radar-controles gebruikt om de snelheid van de auto's te meten.

Ik heb een hele tijd geleden een stukje gezien bij klokhuis hierover. en gewerkt bij de fabrikant van de snelheidscontroleapparatuur.