Wat is een vortex precies?

En dan bedoel ik niet een draaiende beweging in een fluïdum (volgens Wikipedia), maar een soort energieveld. Ik heb ook geen idee bij wat voor categorie ik dit moet plaatsen, dus gok ik maar op natuur- en scheikunde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Natuur- en scheikunde ? Dan is het toch echt een draaiende beweging in een stof die die beweging kan doorgeven, zoals vochtige lucht, gas, rook of water.
In de volksmond spreken we van een draaikolk of wervelwind ; beide voorbeelden van een vortex.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met een beetje (veel) fantasie kun je je wellicht ook wel een door iets ongrijpbaars veroorzaakte soort draaikolk voorstellen in een verondersteld onzichtbaar energieveld, en dat is wellicht de betekenis die je bedoelt. Wat voor oorzaken of gevolgen je daar dan weer aan moet hangen gaat eerlijk gezegd mijn fantasie te boven, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar de meest fantastische verhalen bij kunnen vertellen. De vortex zelf echter, blijft de vortex / wervelwind / draaikolk / draaiende beweging uit de natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in een energieveld is een vortex gewoon een draaiende beweging (zie mijn toevoeging).
Jij kunt wel niet WILLEN dat een vortex dat betekent, maar dat is nu eenmaal de betekenis van het woord, ook als je er een paranormale draaikolk in een paranormale stof in een paranormale ruimte mee wilt bedoelen. En wat je daar verder voor betekenis aan wilt hangen, is natuurlijk volledig afhankelijk van je eigen - of andermans- fantasie, maar zoals ik al aangaf, is dat mijn ' vakgebied' niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na dit geleuter wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal een hele hoop met verbeelding te maken hebben. Of een andere reden. Mijn vermoeden is dat mensen zich dan ineens onverklaarbaar misselijk voelen en niet weten hoe dat komt (dat hebben we allemaal wel eens), maar dat dan maar toeschrijven aan een of andere 'vortex' ofzo. Zo ken ik er natuurlijk nog wel een paar.
Het kenmerk van een vortex is eenvoudig energie in een rondgaande beweging. Sommige vortexen hebben een specifiek doel en andere niet.
Las Vegas, Nevada is een grote vortex. Hij is steeds weer in en uit evenwicht geweest. In feite is de natuurkundige indeling van Las Vegas die van een stad op vlak terrein omgeven door bergen. Als de wind deze grote kom binnenkomt, begint hij snel te draaien en creëert zo een vortex.

Zodra een vortex een energetisch evenwicht bereikt, ontstaat er in het centrum van de vortex een nulpuntenergie. Dit maakt deel uit van alle natuurlijke evolutiecycli. Nulpuntenergie is het volmaakte evenwicht van alle energieën en is de natuurlijke staat van alles. Energie is oneindig en bestaat in vele dimensies. Nulpuntenergie is een meetbare energie die de natuurlijke staat in rust van de universele energie weergeeft, ongeacht welke vorm ze op dat moment aanneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht wil je een specifiek spiritueel antwoord? In die richting heb ik ook moeten zoeken, omdat er anders geen antwoord op je vraag te geven is. Maar ik heb de spirituele kant bewust weggelaten, omdat je vraag in de categorie natuur- en scheikunde staat.
Misschien je vraag laten verplaatsen naar 'Spiritualiteit'?