Hoe draait het water weg in een putje in de ruimte?

dus linksom of rechtsom

Toegevoegd na 15 minuten:
ik las mn eigen vraag en denk dat ik het iets anders moet stellen. stel je voor in de ruimte loopt water weg in een putje omdat er zwaartekracht is. draait het daar dan links of rechtsom.
gedachte experiment;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Afgezien van het feit dat de corioliskracht van de draaiing van de aarde al geen invloed heeft op het links of rechtsom draaien van een draaikolk in een putje op aarde zal een putje in de ruimte wegens ontbreken van zwaartekracht al helemaal niet leeglopen.

Toegevoegd na 1 uur:
In onderstaande link is te lezen dat het verhaal van het putje of badkuip een broodje aap verhaal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoi,

Dit heeft te maken met de zwaartekracht én ook met de Noord- en de Zuidpool hun magnetische veld-invloed.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de ruimte---de vacuümruimte (de wereldruimte of het heelal dus) --- is,zoals de vorige antwoorder al zei,géén zwaartekracht: de waterdruppels zijn dan"*rond* of * druppelvormig* omdat ze door hun eigen moleculaire cohesie (= moleculaire aantrekkingskracht) bijeen blijven.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie voor de uitleg hoe water op het noordelijk en het zuidelijk halfrond draait onderstaande link:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
magnetisme heeft geen invloed op water, onzin dus.
links of rechtsom berust op toeval, niet afhankelijk van draaiing van de aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een fabeltje dat als je aan de ene kant van de evenaar bent, het water andersom wegloopt dan met datzelfde putje aan de andere kant. Echter hier is jaren stellig in geloofd, maar is complete onzin.
Water bestaat uit waterdruppels. Deze druppels gaan alle kanten op (alle kanten dus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen van beide! Putjes hebben geen nut in de ruimte door het ontbreken van zwaartekracht. Putjes zijn ècht aards....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij werd ook ooit verteld over het verschijnsel van dat weglopen van water in een fonteintje , dat maakte me nieuwsgierig en toen ik op zoek ging naar een antwoord verwezen ze me naar een site "broodje Aap verhalen".Daar werd uitgelegd hoe dat zat en , ze hadden nog meer leuke verhalen.
12 jaar geleden
Niet...

Het draaien komt overigens niet zo zeer door de zwaartekracht. In een ideale situatie zou het door het coriolis effect komen maar in de praktijk maakt de vorm van de afvoer meer uit en kan je het hele coriolis effect negeren in het proces.

In de ruimte werkt een gewone afvoer echter niet. Het water loopt op Aarde immers de afvoer in omdat de zwaartekracht het er in trekt. In de ruimte heb je die luxe niet en zal jet op een andere manier met water om moeten gaan. Water kan je niet zomaar vrij laten rondzweven omdat je dan vervelende situaties krijgt bij gevoelige elektrische apparatuur. Water moet je dus zoveel mogelijk afgesloten bewaren en je afvoer zal actief je water moeten wegzuigen.

De WC in een ruimtestation of raket werkt dan ook tamelijk anders dan die op Aarde... Je mag zelf bepalen of het je ding is.