Weet iemand een leuk (origineel) onderwerp voor een profielwerkstuk?

ik zit in 6 vwo en zoek een boeiend onderwerp die te maken heeft met de vakken natuurkunde, scheikunde of biologie.
Als iemand een goed idee heeft hoor ik het graag =)
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (7)

misschien heb je hier wat aan

http://www.ru.nl/exo/pws-ideeen/exo-idee/biologie/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het allerleukste is als je een beetje een overlap hebt tussen verschillende vakken.
Probeer te kijken naar 'ontbrekende informatie' tussen je lesstof en probeer daarop een soort onderzoeksvraag, of dingen die jij gewoon persoonlijk interessant vind. Ik neem aan dat je een soort van natuur&gezondheid profiel hebt dus je zal biologische dingen vast heel leuk vinden. Kijk eens een dagje naar animal planet, national geographic en discovery, wie weet wat voor leuke dingen je tegenkomt.
En.. dit is echt hèt moment om heel leuke dingen te proberen. Iemand uit de klas van mijn broer had een keer zelfs bovenop de euromast metingen moeten doen en ik heb aan een officiele leugendetector gehangen en er zelf eentje gebouwd. Lekker knutselen en leuke dingen doen onder het mom van een profielwerkstuk. Dat zou het beste zijn want als je er enthousiast voor bent krijg je de beste resultaten. Bedenk goed voor je begint, wat zou jij nou echt eens willen doen waarvoor je het excuus kan gebruiken 'maar ik moet dat doen voor school'.. je krijgt op die manier veel meer gedaan van mensen. Zie het niet als een vreselijk project wat je moet maken dit studiejaar maar als een kans om een leuke ervaring op te doen (en wat je leuk vind weet jij zelf toch echt het beste)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderwerpen die nu actueel zijn en - bijvoorbeeld vrije energie mbv elektromagnetisme, hoe creeer je vrije energie, welke methodes - onuitputbaar e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Draadloze stroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tandpasta.
Samenstelling ervan.
Enquete onder medeleerlingen welk merk ze gebruiken en hoe vaak ze poetsen.
Medeleerlingen tanden laten poetsen en schoonheid gebit testen.
Zelf tandpasta maken. verschillende samenstellingen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Miscshien heb je iets aan onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn natuurlijk echt mega veel onderwerpen te verzinnen. En zeker rond die vakken. Een woordweb maken rond de vakken die je leuk vindt, is dan ook geen slecht idee. Probeer de eerste woorden die bij je op komen te noteren, ook al vind je er niks aan of heb je geen idee wat je ermee kan voor een pws. Dat helpt om vakken samen te zien en onderwerpen te omcirkelen die je het leukst en interessantst vindt.
Probeer zoveel mogelijk onderwerpen en kwesties en vragen te bedenken, dan zie je ergens daar tussen het pws onderwerp wat je zoekt.
En mocht het helemaal niet lukken is kijken naar andermans pws'en een goede manier om denk wijzen te leren kennen en mogelijke onderwerpen te ontdekken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets over farmacie. Een erg boeiend vak.

Neem een bepaald geneesmiddel in gedachten. Voorbeeld: paracetamol, dat kent iedereen.

Ga zo'n molekuul eerst scheikundig bekijken. Hoe is de structuurformule? Is het een zuur of een basisch molekuul? Zitten er funtionele groepen aan? Wat is de pKa-waarde?

Ga dan omschrijven wat er gebeurt als je zo'n tablet doorslikt. Waar begint een tablet uiteen te vallen, waar lost de paracetamol op? Denk daarbij ook een de samenstelling van de vloeistoffen in de diverse delen van het maag-darmstelsel. Dan kun je ook biologiekennis gebruiken.

Waar wordt het geneesmiddelmolekuul opgenomen vanuit eht maag-darmstelsel in het bloed? En hoe gaat molekuul verder door het lichaam? Wat gebeurt er als het door de organen (lever) gaat?

Hoe doet het uiteindelijk z'n pijnstillende werk?

Ik denk dat dit al voldoende vragen zijn om meer dan het vereiste aantal pagina's te schrijven.