Hoe kan het dat cm^3 hetzelfde is als 1 ml?

Milliliter is juist kleiner dan centi. Terwijl bij dm^3 hetzelfde is als 1 l en liter is juist groter dan deci.

Graag uitleg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

1 m³=1000 dm³=1000.000 cm³

1 m³=1000 l=10.000 dl=100.000 cl=1000.000 ml

Zie daar 1 m³=1000.000 cm³= 1000.000 ml

Dus 1 cm³=1 ml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er gaan 1000 cm^3 in 1 dm^3 (=1 liter)
er gaan 1000 ml in 1 l.
De cm verschilt maar 1 grootte-orde van de dm, de ml verschilt 3 grootte-ordes van de l.
Bij een lengtemaat die in 3 dimensies vergroot wordt zal de grootte-orde ook met 3 toenemen,
Bij de inhoudsmaten is een lineair verband, dus 1 grootte-orde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
je krijgt van mij een + omdat het antwoord correct is. ECHTER ik wist het antwoord al. Ik ben heel benieuwd of de vragensteller het zo ook snapt want voor iemand die er geen kaas van heeft gegeten ziet het er wel complex uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Hehe heb mijn antwoord verwijderd en nu is het andere antwoord ook al weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrTomaat: Ja, ik zie dat je het antwoord verwijderd hebt, maar begrijp niet helemaal waarom.
Ook jouw antwoord gaf een goede verklaring.
Overigens bedankt voor de +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee want ik zei als 1m^3=1L dan klopt 1mm^3=1milliliter wel en dat is natuurlijk niet zo. 1mm^3 zou dan een microliter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, had ik overheen gelezen! ;-)
Een meter is een lengte richting, een liter een inhoudsmaat.

Wil je meters gebruiken in een inhoudsmaat dan heb je die in 3 richtingen nodig. Vandaar de ^3 toevoeging.

1 kubieke meter is 1 bij 1 bij 1 meter. 1000 kubieke meter is 10 bij 10 bij 10 meter (en is dus 1 kubieke decameter). Dat is dus niet 10 keer zoveel maar 1000 keer zoveel. Hetzelfde geld in de omgekeerde richting. 1 dm^3 is 1 liter. 1cm^3 (waarvan er dus weer 1000 in een dm^3 passen) is dan dus 1000 keer kleiner en heb je dus 1/1000e van een liter: een milliliter.

Dat niet de m^3 maar dm^3 gelijk is aan 1 liter heeft alles te maken met afspraken en wat handig is om mee te werken. Die afspraken zijn vastgelegd in het Système international d’Unités ofwel: het SI (internationaal systeem van eenheden). Deze eenheden zijn bewust zo afgesproken dat je er gemakkelijk mee kan rekenen en gegevens kan uitwisselen.

(Herpost nav terechte opmerking van mrTomaat.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, ja dan hebben wij nog het relaxte systeem ik zou niet weten hoeveel cubic inch een milligallon is bijvoorbeeld en of die uberhaupt een normale verhouding ten opzichte van elkaar hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die verhoudingen zijn idd niet altijd even logisch. Foot vs inch is 12 tallig maar dat is zo ongeveer de enige logica die ik er in kan vinden. Er zit ook nog een verschil tussen de Britse en Amerikaanse eenheden stelsels ook al hebben ze vaak dezelfde namen. Nu zijn de Britten nog zo snugger om bij internationale zaken en hun eigen wetenschap het SI te gebruiken. De Amerikanen hebben die gewoonte niet en dat heeft al tot kostbare blunders geleidt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt, en ze blijven ons maar arrogant vinden als we de superioriteit van het SI-stelsel willen uitleggen. Trouwens ook nog 3 foot in een yard dus 36 inch in een yard.
Een blokje van 1 cm³ = 1 cm bij 1 cm bij 1 cm.
In een bakje van 1 dm³ kun je 10 rijen van 10 blokjes van 1 cm³ op de bodem leggen. Dat zijn er 100. Zo kun je 10 lagen boven elkaar doen. Dan heb je 1000 blokjes.
Dus 1 dm³ (1 Liter ) = 1000 cm³.
Dus 1 cm³ = 1/1000 Liter = 1 milliliter.
Een centiLiter is 1/100 liter = 0,01 liter = 10 milliliter = 10 cm³
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak een dambord. Neem het vakje links onderin. Dat is een vierkant. Neem hierna een vierkant waarbij de zijden 2x zo lang zijn geworden. Hoeveel dambord vakjes passen hierin? Antwoord: 4.
Als je het oorspronkelijke vierkantje 3x zo groot maakt, passen er 9 vakjes in. In platte (2-dimensionale) vlakken neemt de oppervlakte een kwadraat toe van de toename in de zijdes. Dus 2x grotere zijde wordt 2x2 = 4 aan oppervlakte toename. 3x grotere zijde wordt 3x3 = 9 aan oppervlakte toename.

Nu naar de derde dimensie, je vraag. In de derde dimensie neemt de inhoud tot de derde macht toe.
Dus als je een dobbelsteen hebt en de zijdes 2x groter maakt, wordt de nieuwe dobbelsteen 2x2x2 = 8 keer groter.

Een blokje van 1cm^3 naar een blokje van 1dm^3 is een vergroting van 10 in de lengte van de zijdes. Dat betekend dat de inhoud 10^3 = 1000 toeneemt.
Dus: 1 ml = 1 cm^3
1L = 1 dm^3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 liter is 1dm^3 of te wel 1 kubieke decimeter. Je weet dat 1 decimeter = 10 cm. Dus 1 kubieke decimeter = 10 cm^3 en dat is 1000. Dus 1 kubieke centimeter(1 cm^3) = 1 duizendste van 1 kubieke decimeter.
1 ml of milliliter heeft dus niks met 1 meter te maken of zelfs met 1 decimeter of centimeter maar met decimeter tot de derde(kubiek) en centimeter tot de derde(kubiek). Het heeft wel met liter te maken en milli betekent 1 duizendste.