Hoe komt het dat mensen soms al na een paar seconde/ minuten dood worden verklaart bij een hartstilstand?

Los van ziektes en verwondingen zie/ hoor je soms zie je dat iemand wel bijna een halfuur word gereanimeerd en dat er een defibrillator word gebruikt ze worden kunstmatig beademt en nog andere dingen gebeuren en ze uiteindelijk nog in leven worden gehouden.
maar soms worden die dingen niet eens gebruikt maar als iemand pas een paar seconde of minuten een hartstilstand heeft is er is er dan eigenlijk toch nog hoop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van het soort hartaanval. Je hebt een hartstilstand en een hartaanval.

Bij een hartstilstand kan je nog reanimeren, maar een AED (defibrillator) heeft dan totaal geen zin. Deze fase van het hart heet een asystolie.

Bij een hartaanval is er sprake van ventrikelfibrileren. Dan is het gebruik van een AED een effectief middel.

Dan heb je nog een hartstilstand met een gescheurde aorta. Dit is te herkennen een een paarse kleur op de borst richting de buik. Dan is er sowieso sprake van een asystolie maar daarbij heeft reanimeren ook totaal geen zin meer. Dat kan je zien als water te pompen door een opengescheurde tuinslang.

Daarom zie je verschillen in behandeling bij wat op het eerste gezicht allemaal lijkt op een hartstilstilstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet helemaal hoe het hart werkt, maar hier heb k nog nooit over gehoord! dus dank je voor verheldering! (heb na aanlijding van je stukje ook extra info op internet bekeken)
iig +je van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een eer dat ik van een biologie docent een plusje krijg omdat ik deze iets wijzer heb kunnen maken!
Dank u wel en heel graag gedaan!

Andere antwoorden (3)

Dan is de doodsoorzaak niet een hartstilstand, maar verwondingen, die uiteindelijk leiden tot een hartstand.
Dat is een reden en de tweede zou kunnen zijn, dat het slachtoffer heeft aangegeven, niet gereanimeerd te willen worden. Dan zou je dat aan een ketting kunnen zien.
Maar zoals jij het zegt (zonder trauma en ziekte) wordt iemand wel gereanimeerd, als er deskundige op tijd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad ik heb zo'n (SOS)ketting. Dat kan je open maken en dan zit er een redelijk lang briefje in. Op dat briefje staat uiteindelijk wie je bent, welke medicijnen je wel of niet mag hebben, en bij sommige mensen of ze wel of niet gereanimeerd willen worden.
Zo'n ketting wil dus niet zeggen dat je niet gereanimeerd wil worden, bij mij gaat het om de medicijnen. maar trouwens een heel goed antwoord dus gewoon een dikke plus+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje. Je hebt zelf kettinkjes, waarop staat dat je wel gereanimeerd wil worden. Die verkopen ze in het verpleeghuis, als het beleid standaart, niet reanimeren is...
Als het ambulancepersoneel of de dokter arriveert is soms al heel snel te zien, dat reanimeren geen zin meer heeft, omdat bij aankomst bijv direct al blijkt dat de patient langere tijd zonder zuurstof heeft gezeten.

Als iemand pas kort tevoren een hartstilstand heeft gekregen, dan zal er altijd gestart worden met reanimatie en dit zal ook niet zo maar gestopt worden.

Heeft dus puur te maken met hoe lang iemand al zonder zuurstof heeft gelegen, voordat reanimatie in gang is gezet.
12 jaar geleden
Een defibrillator helpt niet bij een hartstilstand. Een hart dat uit zichzelf stil gaat staan gaat vrijwel nooit uit zichzelf weer kloppen (ik zeg vrijwel nooit omdat de wonderen de wereld nog niet uit zijn maar in de praktijk is het dan echt einde oefening).

Een defibrillator start het hart niet op. Het defibrilleren het alleen maar. Als een hart niet meer goed klopt (fibrilleren) dan kan je dat proberen te resetten met een defibrillator. De defibrillators die je op bv stations kan zien hangen werken ook niet als een hart niks meer doet.

Je moet je ook goed realiseren dat de kans dat je na reanimatie weer normaal kan leven (als je uberhaupt al overleeft) _minder dan 2 procent_ is (van degenen die overleven heeft het gros hersenbeschadigingen opgelopen). Alleen in films is die kans een stuk groter. Als een hart stopt is dat doorgaans toch echt omdat er een forse beschadiging is in het lichaam. Fors genoeg om dodelijk te zijn.
Iemand die in de kracht van zijn leven is wil nog wel eens redelijke kans hebben onder bepaalde omstandigheden. En hulpverleners zullen het ook altijd proberen maar in de praktijk is dat alleen maar om te kunnen vertellen dat ze alles hebben geprobeerd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens nog: ziekenhuis defibrillators zijn wat krachtiger en kunnen in sommige gevallen een hartstilstand verhelpen (en lees dan nog steeds: vrijwel nooit). Zelfs bij een kunstmatig stilgelegd hart (bij sommige operaties) is dat moeilijk.