Is het beter om tijdens het onweer schoenen aan te doen als je binnen bent?

Mijn vader zegt altijd dat ik 'iets aan mijn voeten moet doen' als het onweert. Hij zegt dat als de bliksem inslaat het dan niet verder geleidt...
Klopt dit? Of maakt hij maar weer eens van een mug een olifant?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Hier zit een heel klein beetje waarheid in.

Je kunt op twee manieren door de bliksem worden getroffen: van boven (de bliksem slaat in jou in), of via de grond. In het laatste geval slaat de bliksem bijvoorbeeld 30 meter verder in een boom, waarna de enorme stroom zich via de grond verspreidt.

Word je van boven getroffen, dan gaat de bliksem sowieso door jou heen. Het wel of niet dragen van schoenen zal dan weinig uitmaken.

Slaat de bliksem in in een boom op 30 meter afstand, dan zal er een elektrische stroom door de grond lopen. Een deel van die stroom zal dan ook, via je voeten en je benen, door jou heen lopen. Dat kan in principe al dodelijk zijn.

Dit gebeurt echter alleen buiten. Daar loopt de stroom door de natte grond. Binnenshuis zal er geen stroom door de kurkdroge en elektrisch isolerende vloer lopen.

Dus binnen maakt het sowieso niets uit.

Buiten maakt het een beetje uit, hoewel het maar de vraag is *hoeveel* het uitmaakt als je schoenen ook doorweekt zijn. Ik denk dat het veel beter is om niet in een dergelijke situatie te komen. Ben je toch buiten tijdens een onweer en kun je nergens schuilen, dan is het verstandiger om jezelf zo klein mogelijk te maken (dan slaat de bliksem minder makkelijk in jou in). Maar ga niet plat op de grond liggen, want dan krijg je ook een probleem als de bliksem *naast* jou inslaat. Ga liever op je hurken zitten, met je voeten zo dicht mogelijk bij elkaar; als je al op je handen moet steunen voor je evenwicht, houd dan je handen ook zo dicht mogelijk bij je voeten.

Op die manier zal een eventuele elektrische stroom van een elders inslaande bliksem nauwelijks door jouw lichaam lopen.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zult zeker in huis niet zoveel risico lopen, maar ergens zit er wel een waarheid in dat t beter is om contact met rubber aan de grond te houden. Vandaar dat er aan auto's vaak een rubberen strip hangt die contact houdt met de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van die rubberen strip is sowieso onzin, want de banden zijn al van rubber. Die rubberen strip heeft iets te maken met wagenziekte ofzo. Volgens mij ook weer een broodje aap, maar dan weer een heel andere.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, j0ve.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rubberen strip diende voor ontlading van statische elektriciteit die ontstaat door de wrijving met de lucht tijdens het rijden. In de rubber zat een koperen geleider.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik krijg ook wel eens een schok bij het uitstappen, maar dat ik pas wanneer ik NA het uitstappen het portier vastpak om het dicht te doen. Die schok heeft echter niets met lading op de auto te maken, maar met lading op MIJ. Bij het uitstappen draai ik mijn lichaam om mijn benen buiten de auto te brengen. Daarbij schuift het zitvlak van mijn broek over de bekleding van de autostoel. Die beweging zorgt ervoor dat ik word opgeladen. De oplossing: tijdens het uitstappen pak ik een metalen deel van de auto vast. Daardoor word ik meteen en geleidelijk ontladen, in plaats van met een schok bij het dichtdoen van het portier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat goed allemaal, heeft weer veel opgehelderd deze vraag! Thanks!
Als je schoenen draagt ben je beter geïsoleerd tegen de aarde, dan op blote voeten. Mocht de bliksem bij jou in buurt komen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zal niet veel uitmaken als je zeil hebt of vloerbedekking of laminaat (hier zit rubber en andere slechte geleiders in) hebt. Maar als je alleen tegels hebt, bijvoorbeeld als je een serre hebt, dan kun je beter schoenen of slippers aan doen omdat er dan geen rubber of een andere slechte geleider zit om de stroom tegen te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Tegels - dat is steen en/of keramiek, vaak gelegd op een laag cement of beton. Bij mijn weten zijn dat allemaal goede isolatoren. Kun je uitleggen hoe daar dan toch stroom doorheen zou kunnen lopen? Worden er misschien andere materialen gebruikt die ervoor zorgen dat er toch stroom wordt geleid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zijn goede isolatoren dat klopt, maar niet de beste dus als er niet zo'n dikke laag ligt er er komt zon hoge spanning als die van een bliksem op te staan dan gaat het er gewoon doorheen. maar als je een badkamer of een wc met tegels hebt is het anders dan is het goed genoeg geisoleerd. Het gaat vooral om de later aangebouwde serres enzo
Cryofiel
12 jaar geleden
Oké, dank voor je toelichting!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan.