als de aarde een sterk magnetisch veld heeft, waarom worden er dan geen bergen metaal deeltjes op de polen aangetroffen??

..een kompas naald word toch ook aangetrokken, dus dan zal heel fijn metaal poeder toch ook naar t noorden zweven en op een punt ophopen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kompas vliegt toch ook niet uit je hand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo sterk is dat veld dus gewoon niet.

Antwoorden (3)

Omdat de zwaartekracht van de aarde groter is. Als de deeltjes zo klein zijn dat de zwaartekracht geen/amper invloed op ze heeft, heeft het magnetisch veld daar nog minder invloed op. De factor wind is dan vele malen belangrijker.

Als de deeltjes groot genoeg zijn en naar de grond worden getrokken, is er te veel wrijving waardoor ze niet/amper kunnen bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De magnetische deeltjes in de aardkorst zitten opgesloten in gesteenten en verplaatsen zich dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwah oneens. Er zijn natuurlijk ook ontelbare deeltjes die niet in de aardkorst en gesteenten zitten opgesloten, en de vraagsteller wil juist weten waarom díe deeltjes zich niet verplaatsen naar de polen. Maar 09060789 heeft het juiste antwoord reeds gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe 09832190
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;)
Een stalen kopspeld vliegt toch ook niet naar een van de polen! De zwaartekracht is gewoon sterker dan de kracht die het aardse magnetische veld uitoefent, onafhankelijk hoe groot het ijzeren deeltje is.