Welke krachten zorgen ervoor dat bijvoorbeeld een zetmeeloplossing op een spiegel blijft plakken?

Ik dacht zelf alleen vanderwaalskracht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Adhesie: de onderlinge aantrekkingskracht tussen ongelijke moleculen zonder dat er sprake is van een chemische binding.

De vanderwaalskrachten zijn zwakke tot zeer zwakke krachten tussen atomen of moleculen.

Is dit duidelijk genoeg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Elektrische krachten.
Dezelfde krachten die water bij elkaar houden.
Dat is de reden waarom je met water iets aan elkaar kan plakken. Nu is water zo vloeibaar.
Zetmeel is (wat vereenvoudigd gezien) een lange koolstofketen met aan de zijkanten water.
Dat plakt heel goed.

Toegevoegd na 22 minuten:
Iets specifieker gezegd: waterstofbruggen.
In water en zetmeel zitten waterstof- en zuurstofatomen. Die trekken elkaar aan.

Toegevoegd na 3 uur:
Als je je afvraagt hoe dit antwoord samenhangt met de andere. De waterstofbrug is een voorbeeld van een vanderwaalskracht. Het is wel zaak op te letten wat een auteur van een boek met vansderwaalskracht bedoeld.
Er zijn er namelijk meerdere en sommige auteurs beperken de vanderwaalskrachten tot 1 soort ervan. En sluiten de waterstofbrug buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plakken of kleven wordt v.n. veroorzaakt door de VanderWaals krachten. Dit zijn zwakke krachten tussen atomen en moleculen en zijn genoemd naar de Nederlandse natuurkundige. Het begrip omvat alle krachten die niet veroorzaakt worden door covalente of elektrostatische krachten.
De Nederlandse onderzoeker Dr. van der Waals beschreef bepaalde krachten tussen moleculen, krachten waarmee moleculen elkaar aantrekken, vooral als ze polair zijn, maar toch ook als ze a-polair zijn.
De massa's van deeltjes kunnen, als ze elkaar benaderen, ook een zekere polariteit in elkaar veroorzaken (inductie), die verantwoordelijk is voor tijdelijke dipoolkrachten. Het gaat hier niet om sterke krachten en ze zijn afhankelijk van het aantal elektronen in de deeltjes en hoe die te polariseren zijn. Het hangt zeker samen met de grootte van de deeltjes.
Algemeen gesproken mogen we zeggen: de vanderWaalskrachten hangen af van de molecuulmassa.