is het mogelijk om op een andere planeet 'leven' aan te brengen??

..als we een planeet vinden met zuurstof en vloeibaar water, steriel en waar nog geen leven is, kunnen we dan een sonde met schimmels en algen sporen erheen sturen, zodat er een soort van 'oersoep' onstaat? en er dan na miljoenen jaren (net als Aarde) er de eerste levende wezens ontstaan?? kortom, een planeet met aardse organisme enten?? kan dat? en wat voor eerste bouwstenen moeten we dan erheen sturen?? (ik vraag dit omdat ik denk dat leven op onze planeet ook ooit zo ontstaan is)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het wel mogelijk is En trouwens goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, leuk! + je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je denkt dat het hier zo ook is ontstaan, waarom stel je de vraag dan nog? Dan heb je het antwoord toch al?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ tripell: dit zonnestelsel is 40 lichtjaar van de aarde, dus is het onmogelijk om daar te komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dorean: Niet per definitie onmogelijk, alleen duurt het "een beetje lang".

Antwoorden (7)

Het zou kunnen dat je op een levenloze planeet met water en zuurstof leven kan brengen maar het komt er niet vanzelf.
Met zuurstof en water kan je naar z'n planeet mensen sturen.
Maar niet door de oersoep leven laten ontstaan. (verschillende theorien)
Het zou me wel gaaf lijken maar wel hoogst onwaarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de atmosfeer omstandigheden heeft die passend zijn er er is voedsel voor de algen en of sporen die je er heen wilt sturen, dan zal dat best kunnen. Echter, je hebt het over het ontstaan van levende wezens na miljoenen jaren. Wat je er heen stuurt is al leven.. En dus ja: Je kan andere planeten in theorie enten met leven indien de omstandigheden geschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn idee kan dat. Als alle voorwaarden voor leven er zijn, kan je er leven planten. Het zal wel even duren voordat je ook veranderingen ziet (duizenden jaren), maar ik denk zeker dat het kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wetenschap kan nu al geen leven maken, dit komt door linksdraaiende aminozuren en suikers.
Het leven is enorm complex, veel complexer als ooit gedacht. De oersoep is een verzinsel.

Als ze al een planeet kunnen vinden met de voorwaarden.
Niemand kan dat bepalen met deze afstanden..
Als ze het leven doorsturen naar deze planeet is het al lang dood bij aankomst.. en wat moet het daar eten ?

De mens is een door God gemaakt wezen, super uniek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn theorieën dat het leven op de aarde ook van buitenaf komt, namelijk bacteriën die door wat voor reden dan ook op aarde zijn gekomen (denk aan een meteoriet). de bacteriën zijn omstebeurten uit hun "slaap" ontwaakt. Ze hebben er samen voor gezorgd dat er planten dieren en een geschikte atmosfeer (die al geschikt was ze moesten nog maar een heel kleine aanpassing in de samenstelling maken) waren. dus als mensen deze bacteriën uit bijvoorbeeld intergalactisch stof zouden halen zou het volgens deze theorieën mogelijk moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om die 'theorieen' te ontzenuwen: zou het elders gemakkelijker zijn voor het leven om te ontstaan, dan hier op onze lekker vochtige, heerlijk warme en veilige Aarde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Klaas: Er zijn redenen waarom het moeilijker zou zijn, maar de keerzijde van diezelfde redenen maakt het weer makkelijker. Kan alle kanten op dus.
Je hebt het over 'kunnen'.
Nou de tijd die zo'n sonde nodig heeft om bij de sterren te komen, is erg lang. Vele tienduizenden jaren bij het huidig technisch kunnen.
Al die tijd moet het leven sluimerend gehouden worden.

En de sonde moet ook veilig kunnen afdalen, want bij een harde botsing zal hij verbranden. Dus het gewicht van de benodigde afrem- en afdaalsystemen beperken ook de te bereiken snelheid.

Dus nee, dat is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zou er ook langs kunnen vliegen en 't zaakje dumpen ipv landen cq. neerstorten. Lijkt me nog efficiënter ook, omdat je dan je zaakje uitspreidt over een groter gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit maakt geen verschil. Er is erg grote afstand die overbrugd moet worden. Dus de snelheid moet hoog zijn.
'Dumpen' maakt geen verschil: door die hoge snelheid verbrandt alles. Als iets een snelheid heeft van 100 km/s en daarna 0, dan is de kinetische energie omgezet in warmte. In dit geval een gigantische temperatuurstijging van wie weet wel miljoenen graden. Niets blijft over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon eerst in een baan om die planeet brengen en dan rustig uitstrooien. Kan best. Beschermend omhulsel eromheen dat opengaat als het de grond raakt. Hupsakee.
jazeker, als 20 jaar geleden met de eerste Mars-sondes
bv. mossen waren meegestuurd zou Mars nu al een stuk groener zijn, omdat er genoeg CO2 in de atmosfeer is en mossen op de meest onbarmhatige plekken kunnen groeien. Daardoor zou er ook meer waterdamp in de atmosfeer komen en een soort broeikaseffect ontstaan, op de lange duur natuurlijk.
hopelijk heb je hier wat aan, ik heb er al lang en veel over nagedacht en dit is mijn conclusie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo snel gaat planeetomvorming niet hoor. Daar gaan heel wat meer jaartjes overheen dan 20.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mossen zouden trouwens water nodig hebben en het is nog niet eens zeker of dat er überhaupt wel is op Mars. Als het er al is, dan zeer weinig aan de oppervlakte.