Ja, ik ken dat fenomeen. Als je een nieuw vaatdoekje pakt en daarmee een plasje water op wilt ruimen gebeurt er niet veel. Maak je datzelfde doekje nat, en wring je het uit en je pakt dan dat plasje water aan dan neemt dat doekje veel meer water op, heel tegenstrijdig.

Ik weet het niet zeker maar ik heb zelf eens bedacht dat het te maken zou kunnen hebben met het verschijnsel capillaire werking.
Dit zegt wiki over capilaire werking:
"Capillariteit (of capillaire werking) is een verschijnsel uit de natuurkunde waarbij, bijvoorbeeld, water in een zeer fijn buisje hoger stijgt dan het omringende vloeistofniveau, en zo een concaaf oppervlak vormt. Zulke fijne buisjes worden ook wel haarbuisjes of capillairen genoemd. Hoe fijner de buisjes, hoe hoger het water kan stijgen.

De kracht waarmee het water in de buisjes, als het ware, omhoog gezogen wordt noemen we capillaire kracht. Die kracht is kleiner naarmate de capillairen fijner zijn. De krachten die een rol spelen zijn cohesie, adhesie, en oppervlaktespanning. Alhoewel de capillaire kracht kleiner is naarmate een capillair een kleinere diameter heeft, zal het water toch verder stijgen, omdat het volume, en daarmee de massa van omhoog getrokken water, kwadratisch afneemt met de diameter."

De buisjes waarover hierboven wordt gesproken zijn in het geval van het vaatdoekje de holle vezels, die door adhesie beter hun werk doen als ze al vochtig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een doge glijd er meer overheen. Heel apart inderdaad. Heb ik ook. Niet echt een logische reden voor te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de vaatdoek is gewassen met wasverzachter, kan het ook daardoor komen.
Om meer te weten op Google intikken:
water opnemen wasverzachter
Dan komr je het vanzelf tegen.