Geel licht geeft een beter contrast.
Er zijn veel voorbeelden te geven waar dit het geval is.
Mistlampen bijvoorbeeld: Geel licht reflecteert minder dan wit licht waardoor de straal beter doordringt.
Je ziet ook vaak dat er gele straatverlichting is op plekken op de snelweg waar grote kans is op mist (op sommige stukken op de Veluwe, bruggen enz)
Schutters (op schietbanen) hebben soms een gele bril op om meer contrast te geven (meer detail in heldere delen van het beeld).

Ook wordt een gele bril aangeraden voor mensen met nachtblindheid die 's avonds autorijden.

Het lijkt dan op een zonnebril maar dan veel lichter.
Nadeel is dat de 'hoeveelheid' licht (intensiteit) een stuk minder is dan gewoon wit of blauwig licht.
Bij helder weer is het dan weer een nadeel.

Franse auto's hadden vroeger gele koplampen, wat in Nederland weer verboden was. Mistlampen werden dan weer wel oogluikend toegelaten.

Tegenwoordig gebruikt men mistlampen als breedstralers dus zie je het eigelijk nooit meer. Ik dacht dat er alleen nog maar witte verlichting gevoerd mag worden aan de voorkant van een voertuig.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is niet zo. Bij wit licht kun je namelijk beter kleuren herkennen. Er wordt vaak geel licht gekozen bij openbare verlichting omdat dat soort lampen (hogedruk natriumlampen) een hoog rendement hebben qua stroomverbruik irt lichtopbrengst. Bij geel licht kun je nog wel goed contrasten onderscheiden, vandaar dat dit veilig toegepast kan worden.