Kun je theoretisch gezien hoger springen bij Volle maan ivm de andere aantrekkingskracht/zwaartekracht?

Als ik me niet vergis is de zwaartekracht op aarde niet overal altijd gelijk en met volle maan is er ook meer aantrekkingskracht/zwaartekracht. Zou je dan theoretisch ook hoger kunnen springen? Ik snap dat dit zelf niet waarneembaar is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Theoretisch zou dit mogelijk zijn , maar dan ligt het er op dat moment aan waar je je bevind , want de aantrekkingskracht van de maan is zeker niet overal gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het volle maan is of niet, maakt niet uit voor de aantrekkingskracht. Volle maan wil alleen zeggen dat het voor ons zichtbare deel van de maan volledig door de zon beschenen wordt. De massa van de maan, en bijgevolg de aantrekkingskracht, veranderen daardoor niet.

Wat wel (een klein beetje) uitmaakt is waar de maan zich bevindt. Als de maan zich recht boven je bevindt, dan zou je theoretisch iets hoger kunnen springen omdat je onder invloed van zwaartekracht van de maan iets minder zou wegen. Maar dat verschil zie je niet op je weegschaal, zo weinig is dat.

Dat de zwaartekracht van de maan merkbaar is op aarde is heel duidelijk zichtbaar overigens: getijden (eb en vloed) zijn er als gevolg van de maan, de maan trekt het water naar zich toe en dat veroorzaakt dat de ene keer het water hoog staat (omdat het hierheen getrokken wordt) en even later staat het weer laag (omdat het van je af getrokken wordt).
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan maakt het ook nog uit of je op de evenaar staat of op een van de polen :)
Die invloed kun je verwaarlozen, vergelijkbaar met het feit dat je na het tandenpoetsen theoretisch ook lichter bent dan ervoor.