hoe moet ik het energieverbruik van een fluorescentie armatuur berekenen?

ik wil weten hoeveel armaturen van 40W (licht stralingsvermogen) op een 10A enkelpolige schakelaar mag aansluiten

Toegevoegd na 29 minuten:
Alvast hartelijk bedankt voor de snelle reactie Domtic.
Het is echter zo dat de armaturen fluorescentie buizen (oftewel TL buizen) 40W gebruiken, maar de balast van deze armaturen verbruikt in werkelijkheid meer dan 40W. Het heeft een cos phi waarde van o,6 en een rendement van 0,84. De vraag is nu, hoeveel van zulke armaturen mag ik op 1 enkelpolige schakelaar aansluiten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

10A ~ 2300 Watt. 2300/40=57 stuks. Echter armaturen=water en dat lijkt me dubbelpolig te moeten worden geschakeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als die armatuur dus 40 Watt opneemt (wat me overigens best veel lijkt), is dat gelijk aan het energieverbruik (dus 40Wh).