Hoe ontstaan barstjes in hout als het hout in brand staat?

Ik was op vakantie en daar hadden we kampvuur en toen borrelde deze vraag omhoog!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het hout droogt snel uit, daardoor vervormt het onregelmatig (Immers, de ene plek droogt anders dan de andere, en krimpt daardoor meer of minder). Tegelijkertijd is het zo dat het 'zomerhout' in de jaarringen 'luchtiger' gebouwd is, en daardoor het vuur meer vat heeft op de zomerringen dan de winter ringen: Dit brand sneller weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het hout verbrand klijne stukje van het hout en in hout zitten heleklijne scheurtjes en als een stukje verbrand dan verbrand het vuur het stukje dat die scheur bij elkaar houd en dan knapt het iets snap je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hout verbrandt komen allerlei gassen vrij, die vervolgens verbranden. Misschien staat daar wat druk achter waardoor het hout wat extra barstjes krijgt.
Het gas dat uit hout komt werd in de tweede wereldoorlog opgevangen en aan een auto gevoerd.
Die kan daar op rijden. De installatie noemde men een houtgasgenerator. Vaak stond die op een aanhanger achter de auto.