Zou een tegel breken als je vanaf 100 verdiepingen hoog een munt naar benden werpt?

Stel ej voor, je staat op de Empire State Building of een ander hoog flatgebouw van 100 verdiepingen hoog. je werpt een muntje naar benden (met toestemming dan). Mocht het muntje dan de stoep raken, zal er dan een barst in de stoeptegel komen?

Toegevoegd na 30 seconden:
Beneden dus.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Nee. Daarvoor zijn de eindsnelheid en de massa van het muntje te klein.
AWM
14 jaar geleden
Nee, de snelheid kan niet toenemen door de tegenstand. De massa is ook te weinig.

Voor duidelijkheid, zoek iets op van Mythbusters. Hebben zij getest of een munt dodelijk is, nee dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het muntje is te klein en te licht.
De snelheid die het muntje sorteert door de val kan daar niks aan bijdragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De energie die vrijkomt bij de botsing zal grotendeels door het muntje worden opgenomen door vervorming (ik heb wel eens 'gelezen' dat een 5 centstuk die van de Domtoren in Utrecht viel, krom werd). De tegel had hooguit een krasje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet.

Het muntje is zo licht, dat de uiteindelijke valsnelheid wordt beperkt door de luchtweerstand. Die zorgt ervoor dat het muntje uiteindelijk met een bepaalde snelheid naar beneden "dwarrelt".

Je kunt het muntje van 200 of 300 of 800 verdiepingen naar beneden gooien, de eindsnelheid blijft dezelfde.

Bij die (tamelijk geringe) eindsnelheid is het muntje te licht om noemenswaardige schade toe te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het muntje heeft niet voldoende gewicht om een tegel te beschadigen. Zelfs al zou je het van een nog hoger gelegen plaats laten vallen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de tweede wet van Newton wordt de kracht bepaald door twee factoren: de massa en de versnelling. De massa is te klein, dus zelfs met een grote versnelling is de totale impact te weinig om de tegel te breken.