In beide gevallen waterstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo waterstof? en hoe weet je dat
ik dacht zelf helium wegens dat dat vrijkomt bij straling
ItisILeClerc
12 jaar geleden
He staat op nummer 2:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abundantie_(scheikunde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie link voor bewijs, bij het kopje verschijning http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Waterstof_(element)
Ik denk Oxygen, zuurstofatomen, op aarde. Universum geen idee..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op aarde zijn het Zuurstofatomen

Zuurstof is naar voorkomen het eerste element in de aardkorst, het maakt daar ongeveer 46,7% van uit, het meest in de vorm van metaaloxiden, silicaten, carbonaten en andere zouten. Ook van de oceanen is het het hoofdbestanddeel (87%), omdat het een van de twee elementen is waaruit water (H2O) bestaat. Hetzelfde geldt voor het ijs waaruit de poolkappen hier op aarde bestaan.

In het heelal zijn het Waterstofatomen

Het element waterstof is het meest voorkomende element in het heelal. Meer dan 90% van de atomen in het heelal zijn waterstofatomen, ze vormen meer dan 75% van de atomaire massa in het universum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zou het waterstof moeten zij in water zitten 2 h atomen en maar 1 o. En in de lucht zit ook vocht waarin ook waterstof zit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en 70 procent van de aarde is toch water dus is minimaal 46 procent waterstof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ivo, klopt, maar in CO2, en veel andere zuurstofverbindingen (oxidatie en verbrandingsproducten zoals roest) zit dan weer geen waterstof. Ik heb het opgezocht en het klopt. Wat er echter niet klopt aan dit antwoord (en de reacties erop): je telt alleen de aardkorst. Niet de hele aarde en de atmosfeer. Als je die meetelt dan komt ijzer op de eerste plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige goeie antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
H2O, dus slechts 33% zuurstof in het water...
IJzer, 32 % van de samenstelling van de aarde is ijzer. Er zijn enkele manieren waarop de elementen worden gevormd, de eerste manier is vlak na de big bang. In deze omstandigheden was het onmogelijk om zware elementen te vormen en alle oorspronkelijke elementen in het heelal zijn waterstof en Helium, met sporen van iets lichtere elementen. Pas in het binnenste van sterren is het mogelijk om zwaardere elementen te vormen. IJzer is het eindpunt van de kernreacties in de sterren, zwaardere elementen zijn in de sterren niet stabiel en worden allen gevormd tijdens de kortdurende omstandigheden wanneer een ster explodeert. De zwaardere elementen ontsnappen dan aan de ster en kunnen later weer deel gaan uitmaken van planeten om meteorieten.

Waterstof is dan wel het meest voorkomende atoom in het universum, maar het is mogelijk dat losse waterstofatomen aan de aantrekkingskracht van de aarde ontsnappen, en daarom zien we wel een heel groot aandeel waterstofatomen in de reuzenplaneten Jupiter en Saturnus en in de Zon, en relatief weinig op aarde. Tijdens het ontstaan van de aarde was de temperatuur nog behoorlijk wat hoger, zodat onze planeet niet in staat was tijdens zijn onstaan veel waterstof vast te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De top 98,8% volgens wikipedia:

ijzer: 35 %
zuurstof: 29 %
silicium: 15 %
magnesium: 13%
nikkel: 2,5 %
zwavel: 2,0 %
calcium: 1,2 %
aluminium: 1,1 %

Toegevoegd na 1 minuut:
Over het hele universum genomen staat waterstof met stip op 1. Als je donkere materie ed. tenminste niet mee telt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel op Aarde als in het Heelal komt het waterstofatoom het meest voor. Op Aarde weliswaar in gebonden(=moleculaire) toestand. Bijv. in water(H2O) in methaan(CH4) Helium kan niet het meeste voorkomen want dat komt voort uit de fusie van 4 waterstofatomen. Het zuurstofstom geeft wel het meeste gewicht aan de Aarde.