Waarom is het zeewater zout?

Toegevoegd na 23 minuten:
Misschien ben ik te snel geweest met het stellen van de vraag, omdat een dergelijke vraag, naar mij even later bleek, al eerder gesteld is. Toch handhaaf ik mijn vraag, omdat ik een week geleden een aardrijkskundige vraag heb gesteld over een nieuwe ijstijd door opwarming van de aarde. Het is volgens de beantwoorder al eerder gebeurd, dat door opwarming van de aarde het zeewater juist zoeter werd, doordat water van meren e.d. in zee ging stromen. Een beantwoorder van de vraag van een jaar geleden over het zoute zeewater zei, dat een oorzaak van het zoute zeewater is, dat de rivieren zouten en mineralen naar zee doen stromen. Volgems mij is rivierwater zoet.

2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/zee-zout.411 http://www.goeievraag.nl/vraag/meeste-zeewater-zout.54925 http://www.goeievraag.nl/vraag/zee-zout.49207 enz enz enz

Het beste antwoord

Water wordt zoet of zout door de stoffen die in het water zijn opgelost. Wolken ontstaan door verdamping van water. Als zeewater verdampt blijven bijna alle in het zeewater opgeloste stoffen in het water achter. Daardoor bevat de regen die uit deze wolken valt ook bijna geen opgeloste stoffen, het wordt dan zoet water genoemd. Het regenwater valt op de grond en stroomt dan over de grond (via beken en rivieren) of door de grond (als grondwater) terug naar de zee. Terwijl het water naar de zee stroomt, lossen er allerlei stoffen in op. Net zoals suiker in thee oplost. Vooral natriumdeeltjes komen op deze manier in het water. In zeewater zitten ook veel chloridedeeltjes. Deze komen door vulkaanuitbarstingen onder zee in het water. De natrium- en chloridedeeltjes vormen samen keukenzout. Dit is het zout dat in de keuken bij het koken wordt gebruikt. En dit is de reden waarom zeewater zout smaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De zee is zout omdat er zout in opgelost is. In één liter water zit ongeveer 35 g zout, dus 3.5% of 35 promille. Het zout is vooral Natriumchloride.

Al het zout is afkomstig van opgeloste en verweerde gesteenten en van vulkanen op de zeebodem.

Bij het ontstaan van de aarde (4600 miljoen jaar geleden!) bestond water enkel onder de vorm van gas. De temperatuur daalde, het gas condenseerde en het begon te regenen. Al het water verzamelde zich in de diepten van de aardkorst en daar ontstonden de oceanen. Bij verwering van gesteenten komen chemische stoffen vrij, die zout kunnen vormen en die dan via beken en rivieren in zee terecht komen. Ook via vulkanen op land en in de zeebodem, kunnen er zouten in zee komen.

De zee wordt niet steeds zouter want er verdwijnt ook zout uit de zee. Langs sommige kusten wordt aan zoutwinning gedaan door het zeewater te laten verdampen.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zoutwinning is een heel stuk kleiner dan de hoeveelheid zout die er wordt aangevoerd door rivieren.
Door de afvalstoffen die in de loop der miljoenen jaren in zee terecht zijn gekomen.

http://www.leerwiki.nl/Waarom_is_zeewater_zout
jc54
12 jaar geleden
Het zeewater is zout omdat er een groot aantal natuurlijke stoffen in het water terecht komen door bijv. erosie en lava -> vulkaan. Dit mengt zich in het water en kan bij de juiste omstandigheden tot zout vormen.

Leuk om te weten is dat bij een emmer van 10 liter er theoretisch gezien ongeveer 2 kopjes zout uit komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout is eigenlijk natriumchloride, en bestaat dus uit Natrium (Na+) en Chloor (Cl-). Wanneer gesteenten afbreken, ontstaat er Na+, dit wordt door de regen uitgespoeld en komt via de rivieren naar de zee. In de zee zijn er onderzeese vulkanen die Cl- afscheiden. Het Na+ afkomstig van de rivieren, en het Cl- afkomstig van de zee (onderzeese vulkanen) bindt zich met elkaar tot NaCl of zout. Daarom zijn alleen zeeën zout.
12 jaar geleden
Ook in zoet water zitten zouten. Alleen veel en veel minder dan in zee water. Vul maar eens een glas met water en laat het uitdampen. Je houd dan een kalk aanslag over.

Water uit de rivieren brengt dus steeds een heel klein beetje zout naar de oceanen toe. Wanneer water uit de oceanen verdampt gaat dat zout niet mee (net als in je glas).

Dat de zeen zo zout zijn komt er puur door dat deze cyclus al zo lang bestaat. We praten over een paar miljard jaar (naar het schijnt is er als zo'n 4.4 miljard jaar vloeibaar water op Aarde). Ruim voldoende tijd om zelfs met een langzame toevoer van zout de oceanen behoorlijk zout te maken.

Als je in een heel korte tijd heel veel zoet water toegevoegd zal idd het zoutgehalte over het hele volume tijdelijk kunnen dalen. De zeen worden niet zouter door het toevoegen van rivier water maar doordat water vervolgens weer verdampt terwijl het zout achter blijft.

Zou je een glas vullen met water en dat telkens laten staan en bijvullen wanneer het water pijl daalt dan blijft er zo ook steeds meer zout achter in je glas. Het zal alleen erg lang duren voor je dat merkt. Alleen maar meer water in je glas doen maakt het alleen maar minder zout omdat je dan gaat verdunnen.