Moet een radiozender meer vermogen leveren als er meer mensen naar luisteren?

M.a.w worden radiogolven geabsorbeerd door radioontvangers, net als bijvoorbeeld geluidsgolven worden geabsorbeerd door kleding,gordijnen of zachte materialen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Nee, de golven worden gewoon in de rondte gestraald en als iemand die golven opvangt kost dat helemaal niks extra.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een radiozender zendt met een vast vermogen uit, je kunt niet bij de zender merken of er veel of weinig ontvangers afgestemd zijn op die bepaalde frequentie.
Het zendvermogen wordt inderdaad ook geabsorbeerd door allerlei objecten.
De hoeveelheid energie die één afgestemde kring in een radio ontvanger nodig heeft is microscopisch klein ten opzichte van het uitgestraalde vermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het vermogen kan hetzelfde blijven. Als ze meer luisteraars willen bedienen, dus een groter oppervlak willen bestralen vanuit een zendmast, dan zal de zendmast hoger moeten worden. De horizon vanuit de zendmast gezien komt dan verder weg te liggen, en daarmee het punt waar de radiogolven de arde niet meer kunnen bereiken.
jc54
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Met een paar kanttekeningen: Dat geldt alleen voor FM zenders. En het vermogen vergroten helpt ook. Alleen zijn die mogelijkheden tegenwoordig beperkt omdat op de FM in West-Europa de ether 'vol zit'.
Nee, het maakt niet uit hoeveel radio's het signaal oppakken. Je radio is eigenlijk een versterker en die laat je luidspreker wel brullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is niet nodig. Het vermogen van een zender is alleen belangrijk voor het bereik. Je hoeft toch ook geen sterkere lampen te gebruiken als er meer mensen in de kamer zitten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit ben ik niet met je eens, want dan komen er meer mensen in de schaduw van anderen te staan
Dat is hetzelfde als de vraag of je harder moet praten als je tegen meer mensen praat. Nee dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet helemaal met je eens. Meer mensen in een kamer zorgen ook voor meer stoorgeluiden, zodat je daar wel bovenuit moet komen. Maar de vergelijking is leuk, dus toch een +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom gaan mensen dan harder praten als ze het tegen meer mensen hebben?