Hoe kunnen ze zien dat er in een aardbei jodium zit?

Hoe zou er jodium in een aardbei moeten komen?

Antwoorden (3)

Dit kan je nergens aan zien,van nature komt er geen jodium voor in aardbeien.
fremar
Jodium komt van nature niet voor in aardbeien.
Maar stel dat je op de een of andere manier jodium zou kunnen toevoegen aan een aardbei, dan zou je de aanwezigheid daarvan kunnen aantonen met zetmeel. Je zou van de aardbei een soort sap moeten maken, voeg daar een beetje zetmeel aan toe, en dan krijg je een blauwe tint.
-Alhoewel dat bij een aarbei dan eerder paars zou worden :)-

Het is een vrij simpel proefje die veel mensen wel kennen van de biologielessen op school.
Ik heb even gezocht. Het probleem is eerst het scheiden van het jodium en de organische stoffen in de aardbei. Dat wordt gedaan middels destructie (Schoeninger verbranding met pure zuurstof in een fles met wat vloeistof om het jodium te absorberen. Dan blijft er een oplossing over die jodaat (IO3-) en I-. Dit wordt met chemicalien nog verder geoxideerd tot alleen jodaat overblijft. Deze oplossing kan dan vervolgens worden getitreerd met natriumthiosulfaat.

Er zijn ook zeer gevoelige methodes die met radioactiviteit werken. (neutronen absorptie of activatie analyse) als een neutron wordt ingevangen door jodium kunnen radioactieve kernen ontstaan die dan op grond van de energie van hun straling kunnen worden gedetecteerd. Deze methode kan jodium ook in zeer kleine hoeveelheden detecteren.