Ijs is niet wat het vuur dooft, maar het water, wat het wordt omdat het bij het vuur komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vuur gaat uit als de temperatuur van het vuur te laag wordt gemaakt. Dat kan door er water op te gooien, of ijs, of ander koud materiaal.

Maar als je vuur zelf niet afkoelt, blijft het heet en zelfs warmer worden. Dan kan het gemakkelijk ijs smelten dat er naast ligt, zolang dat ijs het vuur maar niet gaat afkoelen.
itsme
12 jaar geleden
Het ijs smelt ook als je het in het vuur gooit.
nee klopt eigenlijk niet, het ijs sublimeert van vast naar damp, daarvoor is warmte nodig en die krijgt het ijs van het vuur.
Brandstof heeft ontstekingswarmte nodig, en door het ijs wordt de temperatuur te laag, dus het vuur dooft.
Ook omdat het ijs het vuur afsluit van zuurstof, wat ook nodig is om vuur te krijgen
anneliez
12 jaar geleden
Voor vuur ( maken of in stand houden) heb je drie dingen nodig; brandstof, zuurstof en voldoende hoge temperatuur. Als je een van deze drie zaken weghaald, dan zal het vuur doven.

Door ijs op het vuur te gooien ( wat dan weer water wordt) kan de temperatuur dusdanig dalen, dat het vuur dooft. Zet je ijs naast het vuur, dan zal de temperatuur niet zo ver dalen dat het vuur dooft.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En er is kans dat door het ijs, er niet voldoende zuurstof aanwezig is. +je
Als je voldoende ijs op een vuur gooit, kan het vuur om de volgende redenen doven:
* je sluit het vuur af van zuurtof (lucht)
* het ijs smelt en wordt water en het water verdampt. Voor het veranderen van deze twee aggregatietoestanden is energie (lees warmte) nodig en deze wordt onttrokken aan het vuur, Daardoor daalt de temperatuur van het vuur onder de noodzakelijke temperatuur om de verbranding in stand te houden en dooft het vuur.

Als je ijs naast het vuur zet, blijft de verbranding zich zelf onderhouden omdat je niets aan de drie noodzakelijke eisen voor de verbranding verandert (brandstof, zuurstof en voldoende temperatuur). Door de stralingsenergie van het vuur smelt het ijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt inderdaad dat het ijs de zuurstof wegneemt als dit in grote hoeveelheden over het vuur wordt gegooid. Je neemt inderdaad 1 van de 3 benodigdheden voor het ontstaan van vuur weg. Hier een voorbeeld: als je een brandend waxinelichtje in een glazen potje doet van bijvoorbeeld erwten en dit dan afsluit met het dekseltje gebruikt het vlammetje alle zuurstof tot dit op is als dit op is heeft het geen zuurstof meer om mee te reageren en dooft de vlam. dit principe wordt ook gebruik bij poederblussers dit poeder neemt ook de zuurstof weg. Ook werkt het bij water zo.

IJs smelt bij het vuur omdat de warmte van het vuur het ijs van fase overgang doet veranderen van vast naar vloeibaar. Hier is energie voor nodig in de vorm van warmte dit wordt gebruikt uit de warmte van het vuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders gezegd, IJs smelt omdat het warm wordt, dit veranderd in water en het water zorgt ervoor dat vuur weer blust.