Of je nu mentos of suiker pakt, er gebeuren tegelijkertijd verschillende dingen.
een van de werkingen is dat fijn verdeelde stoffen het opgeloste koolzuur weer in gasvorm te krijgen omdat het een oververzadigde gasoplossing in vloeistof betreft.
Daarbij lost suiker en mentos ook nog op.
Hierdoor verandert de vloeistof in samenstelling en neemt het vermogen koolzuurgas in oplossing te houden verder af.
Er liggen dus twee hoofdprocessen aan ten grondslag dat mentos die effect veroorzaakt.
Door het toevoegen van mentos of suiker verandert ook de pH (zuurtegraad) van het sterk zure cola, wat een verdere reductie van de opnamecapaciteit van opgelost koolzuurgas bepaalt.
Dit effect is echter geringer dan de eerste twee oorzaken.
Zo zijn er nog veel meer effecten maar die zijn minder interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat klopt, er zijn ook vele filmpjes van te vinden op internet. Het komt door een chemische reactie tussen stoffen in de cola en stoffen in de mentos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dit klopt

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat is er gebeurd? In cola zit koolzuur en prik of kooldioxide. Die stoffen houden elkaar in een scheikundig evenwicht. In menthos zit suiker. Zodra dat in contact komt met cola, wordt de balans tussen de colastoffen verstoord. Koolzuur begint razendsnel af te breken waardoor prikbubbels ontstaan die uit de fles willen ontsnappen en onderweg nog meer bubbels veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt dat een koolzuurhoudende drank als Cola heftig reageert op het inwerpen van een Mentos.
Het is geen chemische reactie maar eerder een natuurkudige reactie: het oppervlak van Mentos heeft een microscopische structuur die de opgeloste koolzuur uit de vloeistof doet vrijkomen.
Omdat een Mentos snoepje een vrij groot oppervlak heeft zal er dus ook binnen korte tijd heel veel opgelost koolzuurgas vrijkomen.
De gasbellen ontstaan zo snel dat de Cola met de bellen naar buiten gestuwd wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op bijgaande Engelstalige site kun je meer leren over de Cola-fontein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In cola zit het gas koolzuur (CO2) opgelost, wat zorgt voor de prik. Een fles cola wordt onder druk gevuld, waardoor er veel koolzuur in de cola kan worden opgelost. Als je de fles opendraait, dan verdwijnt de druk en kan er minder koolzuur in de cola worden opgelost (wet van Henry, principe van Le Châtelier). Het koolzuurgas zal langzaam uit de cola ontsnappen als kleine gasbelletjes.

Wanneer je een mentos in een fles cola gooit, dan versnelt die het ontsnappen van het koolzuur. Met het blote oog lijkt een mentos heel glad, maar onder een microscoop ziet hij er behoorlijk onregelmatig uit. Een onregelmatig oppervlak is groter dan een glad oppervlak, waardoor er op een mentos veel oppervlak is waarop gasbelletjes kunnen ontstaan. En de ingrediënten van de mentos en cola light versnellen het ontstaan van gasbelletjes nog meer.

Bij de vorming van koolzuurgas neemt het totale volume toe. Het gas past niet meer samen met de vloeistof in de fles en kan maar door één opening naar buiten. Bij vijf mentos in een fles cola ontstaan er zoveel gasbelletjes dat er een heleboel cola meegeduwd wordt. Als gevolg spuit de cola tot meer dan een meter hoog uit de fles.