Hoe is het mogelijk dat men met een olieboring horizontaal boort?

Bij olieboring is de techniek al zover dat ze eerst een stuk verticaal kunnen boren en daarna een bocht maken om dan schuin of horizontaal te gaan boren. Hoe is dit mogelijk? Hoe kunnen ze deze bocht maken met die lange boorpijp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Voor de besturing van een HDD-pijp wordt gebruikgemaakt van een simpel principe. Als er gestuurd moet worden tijdens de boring, wordt er een asymmetrische boorkop gebruik. Zolang de pijp ronddraait, en de boorkop dus ook, gaat de boring in een rechte lijn. Als er gestuurd moet worden, wordt de boorkop in een bepaalde positie vastgezet en zo verder door de grond geperst. Door de asymmetrie zal hij de gevraagde kant op gaan.

Plaatsbepaling van de boorkop en buisleiding geschiedt door middel van een sturingstool gelijk achter de boorkop. Hierin zitten een aantal hellingmeters, om de helling van de boorkop te bepalen. Ook zit er een magnetometer in om het magnetische noorden te kunnen bepalen. Deze twee functies kunnen door de operator van de boor gebruikt worden om de locatie te bepalen.

Voor gedetailleerde info zie bijgaande site.

Toegevoegd na 23 uur:
Pilot-boring
Er wordt begonnen met de pilot-boring. Daarbij wordt de boorkop langs het te boren tracé gestuurd. In de boorkop bevindt zich een sonde die een signaal uitzendt naar de ontvanger bovengronds waarop de richting en de hellingshoek wordt aangegeven waarin de boorkop zich voortbeweegt. Voor de besturing wordt een asymmetrische boorkop gebruikt. Zolang deze ronddraait, gaat de boring in een rechte lijn vooruit. Als er gestuurd moet worden, wordt de boorkop in een bepaalde positie vastgezet en zo verder door de grond geduwd. Door de asymmetrie zal hij de gevraagde kant opgaan.

Ruimen
De boorkop wordt afgekoppeld en vervangen door een ruimer. Afhankelijk van de omstandigheden zoals de bodemgesteldheid en de lengte van de aan te brengen buis, wordt eerst nog een keer extra voorgeruimd of wordt de buis direct achter de ruimer aangetrokken. Bij het voorruimen worden de boorstangen weer achter de ruimer aangekoppeld en mee teruggetrokken.

Intrekken
De ruimer wordt afgekoppeld en weer voor de te trekken buis aangekoppeld. De buis zit via een swivel aan de ruimer. Deze zorgt ervoor dat de buis niet met de ruimer meedraait. Het boorgat blijft tijdens het ruimen en intrekken van de leiding constant met boorspoeling gevuld, zodat de geboorde tunnel in stand blijft. Tevens zorgt de boorspoeling voor een lagere wrijvingsweerstand, waardoor de buis soepeler kan worden ingetrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap nog steeds hoe het kan dat die buis waar ze mee boren mee kan buigen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze boren schuin en niet om een hoekje! Zie mijn vervolg antwoord en bijgaande site.