Kun je vanuit 2D 3D bewijzen?

Stel dat er een 2D wereld bestaat met 2D wezens. Zouden deze wezens - in theorie- een experiment kunnen bedenken om het bestaan van een derde ruimte dimensie te bewijzen? Hoe dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, omdat het zo'n klassieke vraagstelling is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je het volgende boek aanbevelen. De Vierde Dimensie van Rudy Rucker, uitgeverij Contact, ISBN 90-254-6800-4 Je zult het boek (net als ik) 2e hands op de kop moeten zien te tikken, het wordt niet meer gedrukt (voor zo ver ik weet en mijn exemplaar is niet te koop)

Het beste antwoord

Ja dat kan. Tenminste: volgens wiskundigen die zich daarmee bezig houden.
Het is een beetje als een 3d mens die zich de 4e dimensie probeert voor te stellen. Iemand op GV (ben vergeten wie) kwam an met de onderstaande link. Het is in het engels maar het legt het idee heel erg goed uit. In het 2e filmpje wordt behandeld hoe een 2D wezen de 3e dimensie zou kunnen waarnemen en het gaat verder met hoe je als 3D wezen met de 4e dimensie om kan gaan.

Stel je hierbij wel voor dat het voor een 2D wezen net zo moeilijk zou zijn de 3e dimensie te begrijpen als voor ons de 4e.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij was dat die neandertaler, hoe heet ie ook alweer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De neanderthaler avatar is van kweenie. Maar ik zou je echt niet durven zeggen of hij het was die met die link kwam. Je zou eens in de oude vragen kunnen zoeken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met de groeten van kweenie :-)

Andere antwoorden (3)

Nee, ik denk dat als je in een 2d wereld leeft, je je geen voorstelling zou kunnen maken van een 3d wereld. Ze zouden niet op het idee van een experiment kunnen komen omdat ze niet zouden bedenken dat 3d bestaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
hopelijk is mijn antwoord enigszins begrijpelijk.. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom niet? wij als 3D wezens bedenken een model van 11 dimensies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ho Smurf, bedenken kunnen ze het misschien wel, maar het bestaan ervan bewijzen???? Ik denk niet dat wij die 11 dimensies ooit zullen kunnen bewijzen of zien. Je zult meer moeten denken in termen van een tensor. Te moeilijk om hier 1,2,3 een verhaaltje over te schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Wim En waarom zullen we dit nooit gaan bewijzen of zien? Dat iets tot nu toe nog nooit gelukt is is geen reden om aan te nemen dat het ook nooit zal gebeuren, toch?
Ik denk dat we veel te danken hebben aan mensen die zich daar niets van aantrokken en toch door zijn gegaan. Wat uiteraard niet uitsluit dat je gelijk kunt hebben.
Ik denk niet dat wij dat DIRECT kunnen bewijzen, evenals wij niet kunnen bewijzen dat wij 4 dimensies kennen. Misschien indirect aantonen, door gebruikt te maken van een theorie waar meedere dimensies noodzakelijk zijn en waarbij de theorie door waarnemeningen kan worden getoetst en als waarschijnlijk juist kan aangemerkt. Ik raad je aan het boek 'Flatland: A Romance of Many Dimensions' te lezen. Je kunt het gratis downloaden, omdat de termijn verstreken is. Het is een absolute klassieker. In de link staat een beschrijving van een recente uitgave. Als je de gratis download site wil, dan zoek ik het wel voor je op.

Toegevoegd na 4 minuten:
De tweede link: gratis downloaden e-boek

Toegevoegd na 6 minuten:
Het boek is geschreven in 1898

Toegevoegd na 17 minuten:
Onze onovertroffen vriend Dr Quantum heeft ook zijn zegje gedaan op Youtube. Zie de derde link. Aangevolen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat het boek waar die animatiefilm van is gemaakt? Die heb ik geloof ik niet afgekeken. misschien had ik dat beter wel kunnen doen, maar hij ging me vervelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het mij voorstellen: ik heb het boek ook niet uitgelezen, want het is in principe een socio drama.
Anddere links zijn
http://www.youtube.com/watch?v=Y9KT4M7kiSw&NR=1&feature=fvwp
http://www.youtube.com/watch?v=xE7xRgfPjAI&NR=1
De links lopen op GV een beetje door elkaar heen. Dus De Q is niet de derde maar de eerste link uit het rijtje.
Als je fenomenen opstelt tussen de 0e en de 1e dimensie, daarna toepast op fenomen tussen de 1e en 2e dimensie en zo de analogie doorvoert dan kom je verrassende zaken tegen.

Overigens is het bestaan van hogere dimensies dan de onze (3D) eerder gebaseerd op logica dan wetenschap.

Wat de wetenschappelijke kant van de zaak, het wordt nog steeds de 'atoomtheorie' genoemd omdat er nog steeds geen bewijs is voor het bestaan van een atoom volgens de beschrijving van die theorie.
Men probeert gewoon op dezelfde manier het bestaan van hogere dimensies aan te tonen door verschijnselen te verklaren aan de hand van het bestaan en de eigenschappen van die hogere dimensies. En daar zijn er al een aantal van.

Zo is er een theorie die de aantrekkingskracht tussen deeltjes probeert te verklaren door uit te gaan van een zgn vortex in de 4e dimensie tussen die deeltjes.

Ik denk persoonlijk dat je te voorzichtig bent met - in theorie-. Gooi de knuppel maar in het hoenderhok.
Het niet kunnen leveren van bewijs is nog geen bewijs van het niet bestaan van bewijs.