Als je een atoombom in de ruimte laat exploderen wat krijg je dan te zien?

Gisteren zat ik een film te kijken waarin men atoombommen liet exploderen om een meteoriet te vernietigen.

Ik vroeg me af wat voor explosie je in de werkelijkheid zou zien? Op aarde ontstaat er een paddenstoel maar in de ruimte is geen zuurstof dus vraag ik me af wat je dan wel zou zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goeie vraag. Ik zou het antwoord niet weten. In SF films zie je altijd van die onzinnige explosief met geluid, haha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GOEDE VRAAG...!! Antwoorden genoeg hieronder, heb ik niets aan toe te voegen...

Het beste antwoord

De paddestoel bij een atoombom ontstaat door opstijgende warme lucht: daarom gaat de paddestoel naar boven. Bij gebrek aan zwaartekracht is er echter geen "boven" en zal de warme lucht even snel naar alle kanten uitdijen: Je krijgt dan een bolvormige explosie.
Dit is vergelijkbaar met een kaars (zie wikipedia) die bij gebrek aan zwaartekracht bolvormig wordt.

Een recent voorbeeld van een explosie in de ruimte is komeet holmes, die opeens bijna een miljoen keer zo helder was. Hoewel dit eigenlijk meer een uitbarsting was zie je wel goed hoe de uitdijende gassen (die ook bij een explosie ontstaan) een mooie bol vormen, zie afbeelding.

Een explosie in een asteroide(armageddon) of komeet(deep impact) zou er een heel anders uitzien dan in de films. Het zijn namelijk geen massieve objecten, maar zogenaamde "rubble piles", los puin dat maar net door de zwaartekracht bijeen gehouden kan worden. Een explosie middenin zal zorgen voor een wolk van puin, waarvan een deel nog steeds de aarde zal raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waardevol.. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok een bol dus. Welke kleur zou die bol hebben? Inderdaad wit zoals nu op de foto te zien is?

Andere antwoorden (6)

Een plof, geen paddestoel is mijn eerste ingeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe ziet die "plof" er dan uit volgens jou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als ik dat wist zou ik professor barabas heten, toch? :P
in het echt *gebeurt* het ook: een supernova, een ontploffende ster dus, zou je als zodanig kunnen zien. Is gelukkig wel een eind weg:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een bom te laten ontploffen is zuurstof nodig. En aangezien er geen zuurstof aanwezig is in de ruimte kan een atoombom daar helemaal niet ontploffen. Maar stel nou voor dat het wel zou kunnen dan krijg je volgens mij door het gebrek aan druk een implosie i.p.v. een explosie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een atoombom heeft helemaal geen zuurstof nodig om te ontploffen!
Een atoombom werkt door middel van kernsplitsing, dat is een ander principe dan een conventionele explosie waarbij vaak - maar niet altijd - zuurstof nodig is. Gebrek aan druk van buitenaf zorgt ook niet voor een implosie, hoogstens voor een ander verloop van een explosie.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ten eerste. een atoombom ontploft door splijting, niet door zuurstof die TNT (nitrotoleulne or zoiets) gebruikt dus die kan ontploffen. ten tweede is er geen luchtdruk in the ruimte om het explosie te verminderen
Ik gok erop dat je 'Deep Impact' hebt zitten kijken...

Je moet er wel rekening mee houden dat dit een film is en dat de realiteit iets anders is. Want voor een explosie heb je een bepaalde hoeveelheid zuurstof nodig van minimaal 17%. Zo uit mijn hoofd. En kan er een paar procent naast zitten...

Er vanuit gaand dat dit in de ruimte aanwezig zou zijn op het moment van explosie. Dan krijg je uiteindelijk een vuurbal die steeds groter word en uiteindelijk in het niets verdwijnt op het moment dat de brandstof die je nodig hebt bij een explosiet opgebrand is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een atoombom ontploft in de ruimte krijg je een flits en dan een snel uitdijende ronde wolkbol.Immers ook bij gewone explosies op aarde krijg je ook een paddestoel wolk.paddestoelwolken horen niet speciaal bij kernexplosies.De paddestoel wolk onstaat doordat het explosie punt veel heter is dan de rest.Die stijgt als een hete bol op in de atmosfeer.En de steel van de paddenstoel is eigenlijk de opstijg zuil die mee gezogen wordt door de opstijgende hete lucht bel.Alles wat verbrand is , de springstof zelf wordt rook en as verpulverd materiaal en dat is wat we zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
puntje voor jou +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waardevol.... +1
1. een atoombom heeft geen zuurstof nodig om te ontploffen
2. het explosie zou alleen maar groter worden want er is geen luchtdruk om het tegen te houden