De middelpuntvliedende of centrifugale kracht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was een makkie ;)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige goede antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Welke oen geeft er nou een - bij dit antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is leerstof 3e middelbaar, ik weet dat zelf

Andere antwoorden (5)

G krachten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Wikipedia is g kracht zwaartekracht, en die trekt het alleen maar naar beneden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet dat ik je niet wil geloven, maar lees Wikipedia even. Waarschijnlijk een fout dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens voel je in de bocht de normaal kracht van de deur, die op jouw werkt vanwege de centrifugale kracht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baghera, je klinkt als iemand die er verstand van heeft.
Het zal je bekend zijn dat er bij een cirkelbeweging door de constant veranderende richting altijd sprake is van een versnelling, met als gevolg de befaamde G-kracht. Is het antwoord 'G-kracht' juist op deze vraag of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/G-kracht#Cirkelbeweging Volgens mij is G-kracht wel juist om als antwoord te geven. Ik zie weinig verschil tussen g-kracht(in bepaalde gevallen) en middelpuntvliedende kracht.
G krachten en zwaartekrachten maar ook windkracht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste antwoord is goed, de centrifugale kracht of middelpunt zoekende kracht.
Dus degene die de emmer vasthoudt is het middelpunt en zorgt dmv deze kracht dat het water niet uit de emmer gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkele kracht als je de emmer als referentiekader gebruikt. Er is een evenwicht tussen de inertiaalkracht (zwaartekracht) en de reactiekrachten van de wanden en de bodem van de emmer, precies zoals bij een stilstaande emmer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Galilei blijft bij het ontbreken van een resulterende kracht op een voorwerp dit voorwerp met dezelfde snelheid in een rechte baan bewegen. Dit is de eerste wet van Newton.

Om een voorwerp een bocht te laten maken, is er één kracht nodig die het voorwerp naar het midden toe duwt of trekt (Tweede wet van Newton). En die noemen we dan ook de middelpuntzoekende kracht. Als die ene kracht plotseling ophoudt dan schiet het voorwerp 'uit de bocht' en volgt vanaf dat punt een rechte lijn. Bijvoorbeeld zoals bij een discuswerper die een discus loslaat - van boven af gezien.

Volgens de Derde wet van Newton is er bij een actiekracht (hier de middelpuntzoekende kracht) ook altijd een reactiekracht die op het andere voorwerp (de discuswerper) inwerkt. Deze kracht noemen we de middelpuntvliedende kracht en dit is de kracht die de discuswerper ondervindt van de schijf tijdens de worp.

Bij een planeet die om een zon draait, speelt hetzelfde. Zonder afbuigende kracht zou de planeet rechtuit gaan. De zwaartekracht van de zon doet de planeet afbuigen. Omdat de planeet veel snelheid heeft stort hij niet op de zon. De kracht die zorgt voor de kromme baanbeweging is de middelpuntzoekende of centripetale kracht. In dit voorbeeld is dat de zwaartekracht tussen zon en planeet. De middelpuntvliedende kracht wordt in dit geval uitgeoefend door de planeet op de zon.

Bij een steen die ronddraait aan een touwtje zorgt de spankracht in het touw voor de benodigde centripetale kracht, de kracht die de steen op het touwtje en die het touwtje weer op de draaiingsas uitoefent is de middelpuntvliedende kracht.

Volgens de tweede wet van Newton maakt de emmer een draaiende beweging (middelpuntzoekende kracht). Volgens de derde wet van Newton veroorzaakt het water een reactiekracht (middelpuntvliedendekracht) en deze kracht duwt het water in de emmer.
Zonder de zwaartekracht zouden deze wetten er niet zijn.
Het is iets gecompliceerder dan we denken lijkt me!