Vertraagt de zwaartekracht de tijd?

Klokken die met grote snelheid rond de Aarde zweven wijken qua tijd af van die hier op Aarde. Hoe komt dat?

Massa trekt aan de tijd.

Gravitationele tijdsdilatatie is het nette woord voor de vertraging van de tijd in een zwaartekrachtsveld, als gevolg van de algemene relativiteitstheorie (met dank aan de ontdekkingen van Einstein)

Volgens de algemene relativiteitstheorie is zwaartekracht eigenlijk de kromming van de vierdimensionale ruimtetijd. Je zou dit in drie dimensies kunnen voorstellen als een bol die in een te kleine ruimte zit. De ruimte om hem heen kromt, en alle punten komen dichter bij elkaar. Dat effect is het sterkst merkbaar dichtbij de bol. In deze voorstelling is het alleen de ruimte die kromt, maar in het echt is het de ruimtetijd die kromt. Dus ook de 'tijdpunten' komen dichter bij elkaar te liggen. Die punten definiëren de tijd-eenheden. Daardoor duurt het langer om een reis te maken naar zo'n voorwerp, en dus verloopt de tijd er trager.

Formule voor tijdsdilatatie:

Als een voorwerp, dat geplaatst is in een (uniform) zwaartekrachtsveld met valversnelling g, h meter 'lager' staat dan een ander vooorwerp, verloopt de tijd daar een factor (1+gh/c2) trager.

In de buurt van zwarte gaten zou dit effect overigens enorm zijn.
Om je de waarheid te vertellen is er iets in de formule wat ik nog niet helemaal vat...
Door de 1 die in de formule staat is er ook een verschil in tijdsvertraging, al is die uiterst klein, wanneer er 2 voorwerpen op een gelijke plek staat of wanneer er geen invloed van zwaartekracht heerst (valversnelling = 0 m/s2). Het niet absoluut continu zijn van tijd is ook moeilijk te vatten als je er altijd van uitgegaan bent dat tijd tussen 2 vaste ijkpunten een constante is.
Volgens Einstein is tijd meer als een vloeibare substantie die van ster naar ster soms versneld en vertraagd.
Nee, c is in dit geval niet de werkelijke verplaatsingssnelheid van een lichaam met massa maar de vast constante, gelijk aan de lichtsnelheid in vacuüm. Even springende van de algemene relativiteitstheorie van de speciale relativiteitstheorie, deze tekst is van toepassing voor je vraagstuk, misschien verhelderd dit: Special relativity reveals that c is not just the velocity of a certain phenomenon—namely the propagation of electromagnetic radiation (light)—but rather a fundamental feature of the way space and time are unified as spacetime. One of the consequences of the theory is that it is impossible for any particle that has rest mass to be accelerated to the speed of light.

De zwaartekracht heeft invloed op hoe snel de tijd loopt, maar de zwaartekracht van de Aarde is veel te zwak om grote invloed op de tijd te hebben. Aan het aardoppervlak loopt de tijd ongeveer een driemiljardste deel langzamer dan ver weg in de ruimte. Als je een atoomklok hebt dan moet je hier rekening mee houden, maar voor gewone klokken is het van geen belang. Volgens de relativiteitstheorie is zwaartekracht een element van tijd. Eigenlijk is dit onbegrijpelijk, dus ik denk dat het voorlopig nog wel een mysterie zal blijven.
Ja zwaartekracht beinvloedt de tijd zelfs op aarde kunnen wetenschappers dit meten. De Aarde draait om de zon, maar niet in een exacte cirkel maar in een ellips. Op het moment dat de Aarde dicht bij de zon staat zal door de aantrekkings kracht v/d zon de tijd dan ook langzamer gaan, op het verste punt zal de tijd sneller gaan. En nogmaals de wetenschap kan dit meten. Hoe? met atoomklokken. Als de aarde ver van de zon staat trillen de atomen sneller als dat de aarde dicht bij de zon staat waar de invloedt v/d zwaartekracht v/d zon veel groter is.
dit heeft meer met snelheid te maken, dan met zwaartekracht. natuurlijk is een hogere snelheid het gevolg van zwaartekracht, aangezien die een versnelling op je uitoefent. maar stel jezelf voor in een ruimteschip in interstellair ruimte, geen zwaar hemellichaam in de buurt. een ruimteschip die jou inhaalt zal in zijn inertiaalstelsel de tijd langzamer ervaren. dan in jouw inertiaalstelsel. zwaartekracht is niet aanwezig, maar toch is er een verschil in tijd.

hoe dat komt ? de snelheid van licht is het ultieme snelheidslimiet overal in het heelal, bij lichtsnelheid staat de tijd eigenlijk stil, dit komt door tijddillatatie. en die is uit te rekenen met de lorentz transformaties. het is misschien lastig te omvatten. maar zoek op youtube anders maar eens op "relativity explained" honderden video`s waarin het heel duidelijk en op een leuke, begrijpelijke wijze wordt uitgelegd.

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedoelde daarnet trouwens niet de lorentz transformatie maar de lorentz factor. lorentz transformaties pas je toe als je met meerdere inertiaalstelsels rekent

Toegevoegd na 5 uur:
dat is dus echt een kip-en-het-ei verhaal. ja, de tijd verloopt langzamer als we dichter bij de zon staan, dan in het uiterst verre punt. maar dat komt omdat we daar een hogere hoeksnelheid ondervinden. de aarde valt als het ware om de zon heen.
Dit heeft met de lichtsnelheid te maken die relatief is.
Hierdoor komt er een hele kleine correctie.

Toegevoegd na 1 uur:
Dit is nl de relativiteitstheorie en zegt dat klokken langzamer gaan als ze snelheid maken tov het licht.
Heeft helemaal niet met de zwaartekracht te maken volgens de nu bekende wetten.
Zwaartekracht kan wel licht afbuigen, maar is hier niet aan de orde

Toegevoegd na 1 uur:
tov de wwarnemer van de aarde is het relatief
Dit komt, in tegenstelling tot wat andere antwoorden inderdaad doordat het zwaartekrachtveld op grotere afstand zwakker is. Zwaartekracht is in de relativiteitstheorie hetzelfde als een constante versnelling. Hoe groter de zwaartekracht des te groter de versnelling, en de relativiteitseffecten. De tijdsafwijking is niet groot maar als er met dit effect geen rekening wordt gehouden bij bv het gps systeem dan zou dit systeem na een dag een grote afwijking (tientallen km) hebben.Hun klok loopt dus relatief sneller en omdat zij minder versnelling/zwaartekracht ondergaan dan wij op het oppervlak.
Onzin! Ik kan helaas geen - geven voor een reactie want die verdien je wel! Je onderbouwing snap ik ook niet? De klok in de satelliet loopt met 50 microsec. per dag sneller dan die op aarde t.g.v. het verschil in hoogte boven het aardoppervlak en 11 microsec. per dag langzamer t.g.v. het verschil in snelheid zodat de klok in de satelliet netto ongeveer 39 microseconden per dag sneller loopt. http://www.kennislink.nl/publicaties/zonder-einstein-zouden-we-verdwalen
Zwaartekracht vormt de tijd juist. door de zwaartekrachten in ons sterrenstelsel roteren de planeten om elkaar heen. wij mensen zeggen zo dat 1 ronde om de zon 1 jaar is. en de maan een rondje om de aarde maakt is 24 uur. zo is onze tijdnormering. maar tijd zelf heeft is geen materie dus zwaartekracht kan er geen kracht op uitoefenen. zo word veel geleerd dat tijd en materie 2 verschillende dingen waren die los van elkaar kwamen bij het ontstaan van het universum.