Welke effecten krijg je als je de lichtsnelheid vertraagd?

Vorig jaar is een project genoemd dat met een chip die gewoon bij kamertemperatuur werkt de lichtsnelheid met een factor 1200 zal kunnen worden vertraagd.

Als je de lichtsnelheid eerst vertraagd en dan weer versnelt richting de goeie ouwe 'normale' lichtsnelheid, en je het oude licht inhaalt, kunt je dan door interferentie een elektromagnetische/lichtknal maken? Denk aan het door de geluidsbarrière gaan met een geluidsbron.

Krijg je door vertraging van de lichtsnelheid op de manier van deze technologie ook kleurverandering, net zoals bij lichtbreking volgens de Wet van Snellius?

Bronnen:
http://www.popsci.com/technology/article/2010-09/darpa-funded-device-slows-speed-light-twist-knob
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/09/100905161910.htm
http://www.zdnet.nl/news/120140/leger-vs-vertraagt-lichtsnelheid/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Interferentie_(natuurkunde)

Toegevoegd na 1 week:
Het gaat hier dus NIET om refractie (lichtbreking, zoals we dat kennen van licht wat van het ene medium in het andere medium overgaat) en dispersie (kleurschifting doordat verschillende golflengtes met een andere hoek breken).

Lees en bestudeer eerst de hele vraag, zoals altijd, alvorens een passend antwoord te geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even speculeren op mijn eigen vraag, ik dacht net even aan een soliton, dat is een 'eenlinggolf' - dus geen golf zoals een sinusoïde. Ik heb tijdens een seminar over communicatietechnieken wel eens gehoord dat dit de reikwijdte enorm kan vergroten. Dat zou misschien de achterliggende bedoeling zijn als er wordt gesproken over de veelbelovendheid in communicatie toepassingen. In de natuur komen solitonen ook voor, tsunami's zijn solitons en kunnen zich daardoor zo goed voortplanten, en dolfijnen en walvissen gebruiken solitonen (klikgeluidjes) in hun manier van communiceren onder water, wat daardoor heel goed gaat over grote afstanden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Soliton

Antwoorden (1)

Het vertragen van de lichtsnelheid maak je elke dag mee. Licht plant zich langzamer voort door glas, water, plastic, ga zo maar door. Weinig spectaculair.
Als je geluk hebt zie je wat geleurde ringen ala de regenboog.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wist ik, en daarom noemde ik het bekend zijn met de Wet van Snellius er maar even bij. Een deel van mijn vraag was of bij deze nieuwe technologie de effecten misschien hetzelfde zijn. De hoofdvraag is of je licht dan kunt inhalen en welk 'knal effect' (?) daarmee gemoeid gaat. Maar als je de bijlage niet leest, kan je antwoord inderdaad prima ;)