hoe bereken je de lambda waarde bij rookgasanalyse?

bij rookgas analyse wordt onder andere de lambda waarde berekend. wat is dit, en hoe bereken je dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

De lambda waarde wordt bij rookgasanalyse niet berekend, maar gemeten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaarde_(motortechniek)
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, ik dacht dat het een moeilijke berekening was, maar dat blijkt te ver gezocht. het is dus de luchtovermaat.
te berekenen aan de hand van het percentage CO2 en O2 in de rookgassen. de rookgassen van mijn CV ketel hebben een lambda van 1,13
en een CO waarde van 47 ppm (zou wat schoner mogen)
zuurstof gehalte 5% en 8,9 % CO2 (toename). geen topketel, maar nog ruimschoots binnen de normen.
ik was toch al van plan om hem schoon te maken. de geleende rookgas analyzer vermeldde de lambda, vandaar de vraag. groeten, Dré