Wanneer reken je een versnelde beweging überhaupt áls een versnelde beweging?

Kijk, een versnelde beweging is een beweging waarbij de snelheid toeneemt. In een afstand-tijd-grafiek kun je dat aflezen door middel van een schuine lijn naar boven.
Mijn vraag: Wanneer reken je een versnelde beweging überhaupt áls een versnelde beweging?
Als de snelheid groter wordt en de lijn loopt schuin naar boven maar niet recht zegmaar OF pas als de lijn RECHT schuin naar boven loopt dus zonder bochten en afwijkingen zegmaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Iets is een versnelde beweging zolang de snelheid verandert. Als je lijn in het s-t diagram recht is, is de snelheid constant, dus heb je geen versnelling.
Als de lijn in het s-t diagram niet recht is, heb je ergens in je beweging een versnelling.

Een beweging noem je eenparig versneld als de versnelling constant gelijk is. Het s-t diagram in de afbeelding is een voorbeeld van een eenparig versnelde beweging
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een beweging die eenparig versneld is, is gedurende de hele beweging evenveel versneld, vandaar eenparig. Dus in deze grafiek is de beweging de hele tijd versneld. De versnelling in een willekeurige grafiek aflezen is iets ingewikkelder. Versnelling is het verschil in snelheid per tijdseenheid. Dus ook: het verschil in (afstand per tijdseenheid) per tijdseenheid.
Dus in dit geval, de mate waarin de helling van de grafiek verandert. Je zou met behulp van een raaklijn op twee punten de snelheid kunnen bepalen, en deze delen door de tijd tussen twee punten in. Wil je echt de versnelling weten, dan zou je eigenlijk de grafiek twee maal moeten differentiëren, maar ik gok er op dat jij zo niet weet hoe dat moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de goede uitleg!

Andere antwoorden (1)

Een s/t diagram (tijd op de x-as; afstand/positie op de y-as) geeft de positie/afstand tov de tijd.

Bij een schuine rechte lijn betekend dus dat de afstand evenredig is met de tijd. Je praat dan over een constante snelheid. Telkens als je een stap verder gaat in de tijd is je afstand met dezelfde waarde toegenomen als de vorige keren.
Zou je lijn exact horizontaal zijn dan heb je dus dezelfde positie op ieder tijdstip en sta je stil.

Heeft je s/t diagram een parabool vorm (ik beperk me tot de parabool voor een constante versnelling) dan leg je naarmate de tijd vordert niet meer dezelfde afstand af. Je snelheid verandert dan dus. Je bent aan het versnellen. Telkens als je dus een stap verder gaat in de tijd is de afstand die je afgelegd hebt daarmee groter.

In een v/t diagram (tijd op de x-as; snelheid op de y-as) betekend dit dat je voor een constante snelheid een horizontale rechte lijn hebt (op ieder tijdstip is de waarde voor de snelheid hetzelfde). Loopt de lijn _op_ in een rechte lijn dan heb je een eenparig versnelde beweging (de waarde voor snelheid loopt dan evenredig op met de tijd).

Zorg dat je de s/t en v/t (en a/t voor versnelling tov tijd) diagrammen niet door elkaar haalt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt volgens mij s/t en v/t diagrammen hier enorm door elkaar. In een s/t diagram is een constante snelheid een rechte schuine lijn omhoog... Een eenparig versnelde beweging is een parabool (nou ja; halve parabool). Er zitten verder geen bochten of afwijkingen is (tenzij je de paraboolvorm als 'bochten en afwijkingen' ziet). Een gebogen lijn die steeds steiler loopt betekent in een s/t diagram dus dat je met een versnelde beweging te maken hebt (zie ook het antwoord van Folkerth). Als je bv tussen tijdstippen 1 en 2, 3 meter verschil hebt en tussen tijdstippen 3 en 4, 6 meter verschil hebt, is het een versnelde beweging. In een v/t diagram is een versnelling een rechte schuine lijn. Daar komt denk ik ook je verwarring vandaan. Let in je opgaven op wat er nu eigenlijk in je grafiek staat.
Een versnelling ziet er in verschillende diagrammen anders uit: s/t: parabool
v/t: schuine lijn
a/t: horizontale lijn Je kan dit ook zien aan de formules:
s(t) =s(0) +v(0)*t + 0,5*a*t^2
v(t) = v(0) +a*t
(Je krijgt bij wiskunde nog differentiëren en dan kan je exact zien waar dit vandaan komt.) De eerste heeft een kwadraat en geeft dus een parabool...
Als je niet versnelt is a gelijk aan 0 en krijg je een rechte lijn (0,5*0 = 0, 0*t^2 = 0).