Hoe lees je in een afstand-tijd-grafiek de maximale snelheid af?

Graag een uitleg bij de theorie (=verklaring) en een voorbeeld als het even kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

In een afstand-tijd-grafiek is de helling de snelheid. De maximale snelheid is waar de lijn het stijlst is.

Om te kijken hoe snel kun je een raaklijn tekenen. Je tekent een lijn door het punt heen waar de grafiek het stijlst is, die de zelfde helling heeft als de grafiek op dat punt. Vervolgens neem je twee (willekeurige) punten op deze raaklijn, en deel je het verticale verschil tussen deze punten door het horizontale verschil.

Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Snelheid is het verschil in afstand per tijdseenheid. De helling van de grafiek is het verticale verschil (de afstand) gedeeld door het horizontale verschil (de tijd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De afgeleide van de afstandstijdgrafiek is de snelheid. Wanneer is de afgeleide het hoogst? Als de 2e afgeleide nul is. Maar ik denk niet dat je de formules hebt dus kan je de snelheid bereken door delta afstand te delen door delta tijd. En dan op het punt waarbij de grafiek het steilst is, dat wordt immers de meeste afstand afgelegd in de minste tijd. Een grafiek heb ik niet, dus ook geen voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is hier fout aan?
Zoals al eigenlijk gezegd is, De snelheid is te bepalen uit de steilheid/richtingscoëfficiënt van de grafiek.
Korte verklaring:
De formule voor de snelheid luidt:
v = s/t
Waarin v de snelheid is en
s de afstand en
t de tijd
De formule voor de richtingscoëfficiënt luidt:
R.C. = dy/dx
Waarin dy een verschil is in de y-as en
dx een verschil in de x-as.

In een afstand-tijd-grafiek staat de afstand op de y-as en de tijd op de x-as.
Of terwijl, als je de richtingscoëfficiënt uitrekent, reken je de snelheid uit.