De vraag is volgens mij: hoe weet ik waar ik ze teken.
Bij krachten is het belangrijk te beseffen welk voorwerp een kracht uitoefend op welk andere voorwerp.

Ftrek = Het touw gaat naar rechts, en daarom oefent het touw een kracht uit op het blok. Je moet die kracht daarom tekenen op het aangrijppunt van touw&blok.
Fwrijving = De ondergrond oefent een kracht uit op de gehele bodem van het blok. Die kunt je onmogelijk allemaal tekenen, maar we nemen in zo'n geval het "gemiddelde": daarom tekenen we 'm in het midden van de bodem van het blok.
Fzwaartekracht = De aarde oefent een zwaartekracht uit op het blok (trekt 't naar beneden). Dit doet de aarde op het gehele blok. Daarom tekenen we 'm in het midden van het midden.
Fnormaal = De tafel oefent een kracht uit op het blok (duwt het blok als het ware terug = het blok krakt niet door de tafel). Deze is ook verdeeld over de gehele bodem. Daarom tekenen we deze ook op het midden van de bodem van het blok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er wordt aan het touw getrokken, maar het blok blijft op zijn plaats. Dit betekent dat trekkracht en wrijvingskracht gelijk zijn, onder een hoek van 180 graden gericht. De wrijvingskracht teken je vanaf het midden van het blok op het punt waar het blok de grond raakt.

Verder gelden de zwaartekracht en de normaalkracht. Het blok ligt verticaal gezien ook stil (zakt niet door de grond heen en stijgt niet op), dus zwaartekracht en normaalkracht zijn ook gelijk onder een hoek van 180 graden. Beide krachten worden getekend vanuit het zwaartepunt van het blok, in dit geval het midden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je tekend de krachtpijlen altijd op het aanhechtingspunt van de kracht, wanneer deze niet gespecificeerd is is het aanhechtingspunt het massamiddelpunt. Bij een uniform object dus het midden. In dit geval gelden er 2 krachten. De trekkracht en de wrijvingskracht. De trechtkracht(F1) trekt bij de aanhecking van het blokje met het touwtje, en trekt naar rechts. De wrijving pijl (Fw) zit onder het blokje en houd het blokje tegen. dus wijst naar links. Wanneer het blokje niet beweegt zijn beide pijlen even groot. Wanneer het blokje wel beweegt is de trekkracht (F1) groter dan de wrijving is dus de trekpijl (F1) ook groter dan de wrijvingspijl (Fw)

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vergeet trouwens te melden dat je ook altijd zwaartekracht hebt en normaal kracht, als het blokje in verticale zin niet beweegt is Fz=Fn (Kracht zwaartekracht = Kracht normaalkracht) De zwaartekracht heeft zijn aanhechting in het middelpunt van het blokje en trekt deze naar beneden daarmee zorgend voor de wrijving, en de normaalkracht heeft zijn aanhecking onder aan het blokje en is naar boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is normaalkracht? (weet ik gewoon niet) ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaalkracht is de kracht die tegenover aan de zwaartekracht staat. Als voorbeeld bijvoorbeeld, de zwaartekracht trekt aan jou en zorgt ervoor dat jij op de aarde blijft staan. Echter beweeg jij niet in de richting van de zwaartekracht als resultaat van de zwaartekracht. Dit wil zeggen dat er een andere kracht moet zijn die voorkomt dat jij in de richting van de zwaartekracht beweegt en deze kracht is net zo graag als de zwaartekracht. Deze kracht wordt de normaal kracht genoemd. Als je uit een vliegtuig springt heb je deze kracht niet, dan beweeg je dus wel in de richting van de zwaartekracht. Als je meer wilt weten over de normaal kracht kan je altijd deze wikipedia link even bekijken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Normaalkracht
De pijlen (krachtvectoren) teken je bij het aangrijpingspunt.

Zwaartekracht werkt in een lijn over het massamiddelpunt. In dit geval zit die natuurlijk in het midden van je blok. Dus een pijl van t midden recht naar beneden.

Je hebt hier ook een normaalkracht, de zorgt dat het blok niet in de grond zakt. Het is de kracht die van de grond op het blok werkt, dus begint daar en wijst recht omhoog. ( en is even groot als de pijl van Fz)

Zelfde geldt voor kracht van touw op blok en kracht wrijving ( alleen zijn deze horizontaal hier) begin de pijl in de plek waar de kracht word overgebracht en wijs naar waar de kracht naartoe gaat