Waaruit bestaat geur?

Ik kan me voorstellen dat er 'iets' de neus moet bereiken om te geuren. Zijn dit losse moleculen van de vaste stof die ronddwarrelen of misschien delen hiervan? Geur kan namelijk ook in je kleren gaan zitten...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Ja zo ver ik het begrepen heb zijn het losse mleculen die van de stof los komen en in je neus kunnen komen.
Dan weet je wat er gebeurd wanneer je hondenpoep ruikt.
Je krijgt dan een beetje hondenpoep in je neus!
Van rook en zo kan het ook in je kleren blijven zitten.
Waarschijnlijk zijn het dan heel veel moleculen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn inderdaad moleculen; zogenaamde geurstoffen. Deze kun je combineren en daarmee bepaalde geuren namaken. Dat wordt niet alleen gebruikt in de parfumindustrie. Er zijn zelfs pogingen gedaan om geur via de computer te verspreiden d.m.v. een aparaatje dat digitaal aangestuurd kon worden. Kijk onder andere op:
http://www.mobilyz.com/nieuws/hardware/4872/geuren-via-het-internet/ Dat betekent in de toekomst misschien dat je op de site van de Hema de geur van de rookworst kunt ruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geur is inderdaad een moleculaire samenstelling. Er zijn sterke en minder sterke geuren, die afhankelijk van hun sterkte niet, korte- of langere tijd in je kleren gaan zitten. Denk aan sigarettenrook of parfum. Dit trekt direct in kleding en zal dus langer te ruiken zijn. Loop je over een kaasmarkt waar een sterke geur kan hangen, zal deze niet in je kleding trekken.

In de link hieronder staat nog wat aardige info, onder andere ook over het neutraliseren van geuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden geven allemaal correct aan dat geur uit moleculen bestaat. De menselijke neus registreert echter alleen de eigenschappen van die moleculen en laat de moleculen dan weer gaan. Anders is dat bij de hond. Die neemt de moleculen echt op. Daarom kan de hond door meer opname ook zoveel meer ruiken. Een mens zal zoals Eddijst brainstormt geen hondepoep in de neus opnemen, een hond wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat iedereen hier zegt, het zijn de losse moleculen van een stof is waar.Immers verdampende benzine ruik je immers , Omdat het de zelfde stof is alleen in dampvorm.Maar er kunnen stoffen zijn die voor ons geen geur hebben.Zuurstof en stikstof zijn er wel maar die ruiken we niet.evenmin aardgas dat alleen te ruiken is door een toegevoegde geurstof.