hoe komt het dat bepaalde rubbersoorten niet bestand zijn tegen olie ?

en wat gebeurt er wanneer men dit "natuurrubber vulcaniseert ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

De polymeer draden die deel uitmaken van rubber worden bij elkaar gehouden door krachten (de zogenaamde London Forces).
Olie heeft vergelijkbare krachten maar dan omgekeerd, dus olie is in staat om tussen de rubber strengen in te "kruipen". Dit proces scheidt de polymeerstrengen, en de ballon barst.
In zekere zin wordt de olie de oplosser van het rubber.

Toegevoegd na 7 minuten:
bij vulkaniseren wordt zwavel toegevoegd en vervolgens verhit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prachtig en begrijpbaar uitgelegd, waarvoor +1