Vinden er nog nieuwe ontwikkelingen plaats rondom het CERN gebeuren in Zwitserland?

Een tijd geleden was dit nogal veel in het nieuws, toen men deeltjes op elkaar wilde laten botsen. Critici vreesden voor een groot zwart gat. Zijn er inmiddels al deeltjes op elkaar gebotst en zijn er al nieuwe ontdekkingen gedaan? Is het tevens het mysterieuze higgs deeltje al gevonden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is pas nog een record gebroken: CERN, is erin geslaagd om antimaterie voor ruim 16 minuten vast te houden. Dat is 5000 keer langer als het oude record.

Helaas is tot nog toe het gezochte Higgs-deeltje nog niet gevonden.
Zoals een goochelaar een wit konijn in zijn hoed laat verdwijnen, zo ontsnapt het ongrijpbare Higgsdeeltje keer op keer uit het zicht. Soms ‘ziet’ de ene detector van de deeltjesversneller LHC in Genève het wel, terwijl het scherm van de andere detector leeg blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een prestatie!
Dat ik daar nog niets van wist.

Andere antwoorden (2)

Er is wel een deeltje waargenomen dat niet is voorspelt en dat nog een groot raadsel is.

Weet even niet hoe ze hem genoemd hebben maar analyseren kost heel wat tijd en moet onderbouwd worden door theorie en berekeningen.
12 jaar geleden
Vroeger kwam ik er regelmatig om te proberen spullen te leveren. De installatie is een investering van vele miljarden op de grens van Zwitserland en Frankrijk. Ik ben ook weleens in een soortgelijke installatie in Texas geweest. Ik begrijp dat Cern en Texas enorm tegen elkaar wedijveren om verder te komen. Neem maar aan dat er nog steeds onderzoek gedaan wordt; als ze iets belangwekkends vinden zullen ze weer aan de bel trekken.