Hoe werkt dit glas, dat met een druk op de knop van transparant in mat verandert?

http://www.iglass-europe.nl/pageid=77/articleid=123/Smart_glass.html

Op de site staat een summiere uitleg:
iGlass levert smart glass (vertaling: slim glas). Hiermee kan de transparantie van het glas bepaald worden door de elektrische spanning die op het glas staat. Als u privacy nodig heeft, kunt u dit met smart glass bereiken. En zodra het niet meer nodig is, kunt u met een druk op de knop het glas weer transparant maken.

Maar hoe werkt dat nou precies?
Een bronvermelding wordt gewaardeerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Ik heb een site gevonden waar de werking van smart glass wordt uitgelegd, onder het kopje 'beginsel'. Hopelijk hebt u er wat aan.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb nog een site voor u gevonden. Het is een werkstuk voor het vak scheikunde voor de middelbare school, dus misschien niet geheel betrouwbaar, maar de literatuurlijst onderaan bevat een paar duidelijke links. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een paar jaar geleden met een toneelvoorstelling gereisd waar een dergelijk glaspaneel in gebruikt werd.

Het paneel bestond uit een soort van afgesloten
dubbelglas met daartussen een vloeistof.

Op het paneel waren elektroden aangebracht die de binnenzijde van beide glaslagen van een spanning van ongeveer 100 V konden voorzien.

Zonder de spanning was de vloeistof troebel, zodat het paneel zich als matglas gedroeg, maar mét spanning werd de vloeistoflaag tussen beide glasplaten ineens doorzichtig.

Het effect werd veroorzaakt door lange polaire moleculen in de vloeistof die door het aangelegde elektrische veld parallel gericht werden waardoor het paneel doorzichtig werd, bij wegnemen van de spanning gingen de moleculen weer chaotisch door elkaar heen staan waardoor lichtstralen verstrooid werden en het paneel er als matglas uitzag.

De werking is vergelijkbaar met LCD panelen, hoewel bij LCD displays ook de polaristierichting van het licht meespeelt.