Waarom merken we niet dat de aarde draait?

De aarde draait met een enorme snelheid. Hoe kan het dat we hiervan niets merken? En wat zou er gebeuren als de aarde ineens zou stoppen met draaien? Is er dan ook geen zwaartekracht meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe snel draait de aarde?

Het beste antwoord

De zwaartekracht heeft niets te maken met de snelheid van een object, de aarde en alles wat er op en aan zit dus (dat is niet helemaal waar maar dat zou het nu onnodig ingewikkeld maken).
Zwaartekracht, of mooier gezegd gravitatie, is afhankelijk van de hoeveelheid massa (dat is ook niet helemaal waar maar hier geldt hetzelfde).
De aarde is zo groot en heeft zo veel massa dat de zwaartekracht ons voldoende naar beneden trekt om er niet van af te vallen.

Als je je op de evenaar bevind dan draai je rond de as van de aarde met een snelheid van 1.750 KM/uur. Naarmate je verder richting 1 van de polen gaat neemt die snelheid af om nul te worden als je exact op 1 van de polen staat.

Alles op de aarde heeft dezelfde snelheid als die van de aarde rond de zon, rond het centrum van de Melkweg en door het universum. Er is niets dat ons afremt en dus gaan we gewoon mee.

Overigens is het zo ons universum geen nul-punt kent (voor zo ver nu bekend) en dus alle snelheid van een object relatief is ten opzicht van een ander object.
Zo gaan we rond de zon ten opzichte van die zon met een snelheid van zo'n 20.000 KM/uur.

Maar zelfs als dat zou stoppen dan draaien we nog altijd met een snelheid van ongeveer 400.000 KM/uur om het centrum van de Melkweg.

Ik weet zo niet direct hoe snel we uiteindelijk gaan ten opzichte van andere sterrenstelsels (onze Melkweg is maar 1 van de vele sterrenstelsels) maar dat is ook aanzienlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

omdat de aarde heel groot is merk je niet dat hij draait. Als de aarde een stuk kleiner zou zijn dan zou je het wel merken. (merk je het eigenlijk wel als je je precies op de draaias van de aarde bevind?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat merk je wel waarom dacht je anders dat raketten zo veel mogelijk vanaf de evenaar worden afgeschoten?
Omdat alles met je meedraait.
En als de aarde ineens zou stoppen met draaien, dan zou je niet eens tijd hebben om 'huh?' te roepen, want hij zou met alles erop en eraan verdampen. De energie moet ergens naar toe...
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik word er ineens duizelig van ...
Als de aarde plotseling tot stilstand zou komen, dan vlogen we door de schok allemaal de ruimte in. Omdat de atmosfeer met alle lucht wel zou blijven draaien, zou er over de hele wereld een enorme storm opsteken. Wind is immers niets anders dan een snelle verplaatsing van lucht. Wat niet stevig verankerd is, zou in de storm verloren gaan. Veel minder desastreus is het als de aarde gedurende enkele dagen langzaam afremt en dan weer versnelt. Dat merkten we alleen aan onze klokken. Want de tijd meten we af aan de snelheid waarmee de aarde om haar as draait. Bepaalde omstandigheden, zoals extreem weer, beïnvloeden de draaiing met honderdsten van een seconde. Zelfs heel nauwkeurige klokken moeten dan worden bijgesteld. Vandaar dat de International Earth Rotation and Reference Systems Service(IERS) de draaiingssnelheid van de aarde exact in de gaten houdt.
Dat is dan ook de organisatie die bepaalt op welke ogenblikken een schrikkelseconde moet worden ingelast.
Bronnen: