Een joulemeter bestaat uit: waarvoor dienen al die onderstaande toebehoren (in uitleg) ?

een aluminiumbinnenwand, een buitenwand van kunststof, een op en neer beweegbare roerder, deksel, 2 gloeispiralen en piepschuim aan de binnenkant.

Waarvoor dienen al deze bovenstaande genoemde ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Punt voor punt:

- De aluminium binnenwand voor verdeling van de warmte van de gloeispiralen en voor reflectie van warmte zodat de warmte in het vat blijft.
- De kunststof buitenwand om het piepschuim bij elkaar te houden. (is dus eigenlijk niet noodzakelijk voor de werking)
- De roerder om de warmte goed door de vloeistof te verdelen.
- Deksel om warmteverlies door verdamping te voorkomen
-2 Gloeispiralen om de vloeistof te verwarmen.
- Piepschuim als isolatiemateriaal om de warmte in het vat te isoleren.

Om te weer even op te frissen wat ook al weer een Joulemeter is heb ik maar even wikipedia geraadpleegd:

Een calorimeter is een goed geïsoleerd vat -een soort thermosfles - dat gebruikt wordt om de warmtecapaciteit van een voorwerp of vloeistof te bepalen. De naam verwijst naar calor (Latijn voor warmte) en niet naar de oude eenheid voor energie, de calorie. Hij betekent dus 'meter van warmte'.

De warmtecapaciteit wordt bepaald door het voorwerp van onderzoek onder te dompelen in een vloeistof met bekende warmtecapaciteit en temperatuur. Het voorwerp moet een begintemperatuur hebben die verschilt van die van de vloeistof. Na een tijd zal er een evenwichtstemperatuur bereikt worden: het temperatuurverschil tussen de vloeistof en het voorwerp is dan verdwenen. Met deze gegevens kan men de warmtecapaciteit van het voorwerp bepalen uit de wet van behoud van energie, in dit speciale geval de wet van Black genoemd. Voor een vloeistof bestaat geen warmtecapiciteit, wel een soortelijke warmte.