Hier krijg je een redelijk ingewikkeld antwoord op je vraag.

hoe werkt molrekenen, Mol en mmol
Leer op een makkelijke manier molrekenen, de basis van scheikunde!

Foobie - Foobie Artikelen - Onderwijs - hoe werkt molrekenen, Mol en mmol

Je leert het al op de middelbare school. Molrekenen. De een vind het makkelijk en doet het zo. De ander heeft er veel problemen mee, en snapt er helemaal niks van!

Ik heb in het verleden veel moeite gehad met molrekenen. Ik bleef leren, oefenen en proberen, maar ik kwam er maar niet uit! uiteindelijk ben ik een studie Chemie gaan volgen, wat betekende dat ik het nu wel MOEST kunnen!

In dit artikel staat makkelijk en in stappen beschreven, hoe molrekenen werkt. En dit toegepast in voorbeelden, zodat het makkelijk te volgen is. 100% zeker!

Om te werken met mollen, moet je eerst weten wat de term Mol inhoudt:

Iedere stof heeft z'n eigen eigenschappen. Lood is een vaste stof, en water is een vloeistof. Deze hebben dus ook verschillende eenheden. lood in kilo's en water in liters.

Nu is er in de scheikunde een term, die heet Mol. Iedere stof heeft een bepaalde molmassa, die te vinden zijn in scheikunde boeken, periodiek systeem en op internet. Molmassa betekent: het aantal gram van je stof/mol. Een massa van een stof omrekenen in mol, is niet zo moeilijk:

een simpel voorbeeld: Je hebt 16 gram lood op je tafel liggen. Nu wil je weten hoeveel mol dit is. Dit doe je als volgt:

de molmassa van lood = 207,2 gram/mol. Dit betekent dat 207,2 gram lood gelijk is aan 1 mol.

Als je dus wilt weten hoeveel mol 16 gram lood is, dan is de formule:

aantal gram van je stof /molmassa van de stof

16/207,2 = 0,077 mol.

Omdat deze waarde erg klein is, kan je mol omrekenen naar milimol (mmol). Dit is eigenlijk hetzelfde als je van van meter naar millimeter (mm) gaat. Een factor 1000 verschil.

0,077x1000 = 77mmol

Mol is een term, die in de scheikunde altijd wordt gebruikt. Dus het is belangrijk dat je deze termen kunt gebruiken en toepassen. Er zijn vele methodes op internet te vinden, om grammen automatisch om te zetten in mollen. Maar zoals je ziet, is het eigenlijk helemaal niet moeilijk!

Ik hoop dat het nu een stuk duidelijker is. Het is zo simpel als 1,2,3! Veel succes verder, en vergeet niet te oefenen! Oefenen is de basis van het leren molrekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben niet de vraagsteller, maar ik wil je wel erg bedanken!, nu snap ik het eindelijk ook ! :P
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als diabeet prik ik vaak mijn bloedsuiker en vliegt de term mmol me vaak om de oren.
Tot op heden dacht ik ook, ja het zal wel, maar nu is het mij ook duidelijker geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, je hebt me geholpen met mijn scheikunde SE!

Andere antwoorden (3)

Milli betekent duizendste dus dat zal dan een duizendste mol zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mmol is een millimol. Dat is een duizendste mol.

Het werkt op precies dezelfde manier als een mg een milligram is, een duizendste gram. En een mm een millimeter is, een duizendste meter. Zo ook is een ms een milliseconde, een duizendste seconde.

En zo zijn er nog veel meer, maar die zijn in het dagelijkse leven wat minder bekend.
Cryofiel
12 jaar geleden
ee millimol is 1/1000 mol. de werking van de mol word in deze link ook uitgelegd.

http://www.goeievraag.nl/vraag/chemische-hoeveelheid-mol.142998