kan je met de formule E=mc2 je eigen energie berekenen. wanneer je beweegt of stil staat en hoe doe je dit dan??

E=mc2 is een vrij bekende formule. nou weet ik dat energie is massa keer lichtsnelheid kwadraat.

maar als ik dan mijn eigen energie wil berekenen kan ik dan gewoon zeggen.

ik weeg bijvoorbeeld 100 kg. en loop 5 km/h

krijg ik dan

E = 100 x (5 / c2)

of is dit niet zo te berekenen??

Toegevoegd na 4 minuten:
of heb je een totaal andere formule hiervoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Goede vraag, slechte antwoorden.

Om je energie te berekenen. Moet je relativistische mechanica gebruiken. Een van de uitkomsten is dat de energie van een voorwerp met een taylorreeks benaderd kan worden. Dat zijn grofweg gesteld reeksen van wat eenvoudiger functies die bij elkaar opgeteld een ingewikkelde functie opleveren.
De taylorreeks voor E = M*C^2 + 1/2 M V^2 + 3/8 M V^4/c^2 + 5/16 m V^6/c^4 + .......

Bij lage snelheden ten opzichte van de lichtsnelheid zie je dat alleen de tweede term (1/2 m V^2) van belang is voor de energie van het voorwerp. De eerste term is de rustenergie van de massa. (E=M C^2).

De wiskunde is nogal pittig, en staat op de engelse wikipedia pagina voor speciale relativiteit. Ergens aan het eind van het artikel over speciale relativiteit staat de afleiding met een taylorreeks van de energie en ook voor de impuls van een voorwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt je kinetische energie in ieder geval berekenen met de formule 0.5*massa*snelheid^2
0,5*100*25=1250N
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan dit inderdaad volgens die formule berekenen. De toename van de relativistische massa is bij 5 kpm verwaarloosbaar klein dat je die beter kan weglaten. 100kg is immens veel. Hier vind je een rekenvoorbeeld

http://www.worsleyschool.net/science/files/emc2/emc2.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote verschil tussen de twee bovenstaande formules is de vorm van de energie. De formule U(kin)=0,5*m*v^2 geeft de "kinetische energie" van iets; de bewegingsenergie.

De formule E=mc^2 geeft de energie die "vrij" zou komen als de massa in z'n geheel zou worden omgezet in pure energie (zoals warmte, stralingsenergie maar ook bewegingsenergie of een combinatie van allerlei soorten energie)

Voorbeeldje:
Een perfecte atoombom waarbij 100% van alle uranium of plutonium wordt omgezet in een knal (geluid, straling, beweging, warmte en meer) => E=MC^2

Als die atoombom dan ook nog eens 5 km/u zou vallen of vooruit gerold wordt o.i.d. dan heeft ie dus nog een heel klein beetje meer totale energie :) => U(kin)=0,5*v^2