Als je twee verrekijkers achter elkaar plaatst, heb je dan een verrekijker die extra ver kan kijken?

Of wordt het beeld dan raar?

Toegevoegd na 17 uur:
Heeft iemand misschien zin om er een duidelijke tekening van lichtstralen erbij te laten zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (6)

Was het maar waar:)
Maar helaas wordt het beeld heel raar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet dan helemaal niets meer behalve wat vaag licht. Als je extra ver wil kijken, bv. een vlieg die een halve kilometer verder vliegt, gebruik dan een sterrekijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me sterk dat je überhaupt een vlieg op zo'n afstand kunt zien, hoe goed je telescoop ook is..
als je door 1 lens kijkt wordt je beeld vergroot , daardoor kan je door de tweede lens kijken.
Je ziet wel iets vaags maar het helpt voor geen meter.

Toegevoegd na 55 seconden:
*daardoor kan je NIET door de tweede lens kijken.

(vergat niet neer tezetten XD)

Toegevoegd na 57 seconden:
*daardoor kan je NIET door de tweede lens kijken.

(vergat niet neer tezetten XD)

Toegevoegd na 58 seconden:
*daardoor kan je NIET door de tweede lens kijken.

(vergat niet neer tezetten XD)

Toegevoegd na 2 minuten:
kleine bug in de site
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan inderdaad twee van die dingen achter elkaar plaatsen. Bijvoorbeeld als tweede een dakkantkijker.

Het beeld wordt dan gewoon groter. En ook minder helder, want de hoeveelheid licht blijft gelijk maar wordt over een grotere oppervlakte verspreid.

De afstand wordt niet groter, maar misschien kun je kleine voorwerpen wat beter bekijken. Ze lijken dichterbij.

Stel dat je een 10x 50 porrokijker neemt, en daarachter een 10x 20 dakkantkijker. Je hebt dan een 100x 50 kijker. Je ziet heel donkere beelden, erg groot en erg onscherp.

Bij een lens van 50mm kun je maximaal 50/2,2 = 23 keer vergroten. Bij een sterkere vergroting zie je in feite minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben benieuwd naar de reden van die min. Dat de minner die alsnog geven?
Of het moet een debiele tuthola zijn die niet weet waarover het gaat; in dat geval: laat maar.
Ik heb een hele verzameling kijkers, en dit is mijn ervaring ermee. Dus het is echt zo.
je gaat dan met de tweede kijker het brandpunt weer eerst vergroten om later weer tot een brandpunt samen te voegen hierbij verlies je steeds meer beeldmateriaal en zal het beeld steeds slechter worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verrekijker is opgebouwd als een samenstel van lenzen. Kijken we met onze ogen zonder hulpmiddelen dan zien we een groot beeld, het gezichtsveld is een wijde hoek (140° horizontaal en 80° verticaal) Een verrekijker is zo gebouwd dat je dit gezichtsveld beperkt, en de hoeveelheid licht die in die kleine hoek beschikbaar is optimaliseert en het beeld vergroot.

Even simpel gezegd: er zit een grote lens aan de voorkant, kleine lens aan de achterkant. De grote lens aan de voorkant dient om veel licht op te vangen, dat wordt gebundeld, en via de kleine lens vlak voor je ogen wordt dat in de juiste richting gezet opdat je het als een normaal beeld kunt zien.

Als je nu een tweede verrekijker achter de eerste zet, dan is het beschikbare beeld alleen maar dat wat je in je eerste verrekijker hebt opgevangen. Je kunt dus niet hoek van het gezichtsveld verder verkleinen, maar je gaat uit van de uitkomst van de eerste kijker.

Nog afgezien of je het helemaal scherp kunt krijgen qua instellingen, je schiet er niets mee op want je hebt gewoon geen verdere uitvergroting van een deel van je eerste verrekijker, en je hebt onvoldoende licht.

De manier om beter te vergroten is een verrekijker te nemen die met een ander lenzenstelsel werkt waar het blikveld nog verder beperkt wordt, en waar nog meer licht mee wordt opgevangen zodat er voldoende overblijft om nog goed te zien.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je reactie een paar keer gelezen, en ik snap er niets van. Volgens mij is het onzin.
Twee kijkers achter elkaar kan trouwens heel goed. Er is zelfs een speciale toepassing hiervoor, en dat is de barlow-lens.