Als tijd niet relatief zou zijn, maar absoluut, dan zou je alles even snel meemaken, leuke dingen zouden net zo lang duren als niet leuk dingen. Ipv dat de leuke dingen altijd zo voorbij zijn en de niet leuke dingen een eeuwigheid lijken te duren.

Het maakt dan niet uit of je staat te wachten op de bus en 10 minuten niks staat te doen, tijd vliegt niet meer voorbij of kruipt niet meer langs.

Ook zou tijd niet veranderen naarmaten je ouder/groter wordt.

Als kind zijnde duurde die 10 minuten een eeuwigheid voordat die bus kwam, later als je groot bent, lijken die 10 minuten niks meer voor te stellen.

Het duurt een eeuwigheid voordat je "groot bent", heb je kinderen lijken de jaren voorbij te vliegen.

Als tijd echt absoluut was, dan zou al dat verschil er niet meer zijn. De waarneming zou dan altijd hetzelfde zijn en nooit langer of korter lijken dan in een andere situatie. Verder zou het voor de wereld zelf denk ik weinig uit maken, de bloem groeit nog steeds in zijn eigen tempo. De zon gaat onder en weer op etc.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je dan niet kunnen stellen dat tijd wel degelijk absoluut is, maar onze waarneming of belevenis hiervan relatief zijn?
sterredag
12 jaar geleden
Nee, dat kan je dan niet stellen als logische gevolg op wat ik zeg, dan zou er namelijk ook minstens 1 waarneming absoluut moeten zijn, die kan bepalen wat de absolute tijd is. Er is niks of niemand die in staat is waar te nemen en te bepalen wat nou de echte tijd is dat het duurt voordat de aarde een rondje gedraaid heeft om zijn as. En als je dan gaat zeggen, ondanks die waarneming doet hij er altijd even lang over, dan moet ik je helaas ook teleurstellen. En ik denk dat omdat niks of niemand bestaat die in staat is de tijd absoluut waar te nemen, dat je wel zou kunnen stellen dat het meest logische zal zijn om te stellen dat tijd dus ook niet absoluut is.

Andere antwoorden (2)

volgens,douglas adams .42
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
42 absoluut.+
Tijd is niet absoluut, en daarmee is stelling niet mogelijk. Tijd is namelijk altijd te veranderen door snelheid en massa.

Maar in de context waarop je denk ik doelt: Dat er geen waarnemers zijn die voor een verschillende tijdperceptie zorgen. De wereld is dan een dode planeet dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
elke stelling is mogelijk, alleen heeft niet elke stelling een voor ons te geven uitkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke stelling is mogelijk. Op de vraag: "Hoe zou de wereld er uit zien als cirkels vierkant waren" is geen zinnig antwoord te geven. En daar lijkt deze vraag een beetje op.