Als ik n trechter laat aanwaaien door lucht met een dichtheid van 1 kg/m3 & snelheid van 1 m/s, met welke dichtheid & snlheid komt de lucht r dan uit?

Neem even aan dat het oppervlak waar de wind in waait 1 m2 is en de (smalle) uitgang 0.1 m2.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk...

Antwoorden (3)

aangezien lucht onder die omstandigheden niet of nauwelijks zal samendrukken zal er geen verhoogde druk ontstaan wat betekent dat de uitgangssnelheid vrijwel hetzelfde zal zijn als de ingangssnelheid.
dus ook ongeveer 1 m/s.

maar dit niet meegenomen zal het antwoord op je vraag waarschijnlijk zijn: 10x zo hoog omdat de oppervlakte van het uitmondingsstuk 10x zo klein is als de oppervlakte waar de lucht in komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt helemaal af van de vorm en diameter van de trechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijk in dit soort vraagstukken is ook de druk waarmee de lucht naar binnen wordt geblazen, de afmetingen van de trechter en de vorm van de uittredemond.
Een ding is in ieder geval zeker. De hoeveel gewichtseenheden lucht die de trechter ingaan, komt er ook weer uit.
Maar nu de uittredesnelheid!
Als de lucht onder een bepaalde druk de trechter in wordt geblazen, vindt er een venturiewerking in de trechter plaats, die leidt tot een verhoging van de luchtsnelheid. Deze snelheidsverhoging heeft tot gevolg dat de druk van de lucht daalt. Dat is een wet. Als de druk daalt, neemt het volume van de lucht toe. Dat betekent weer dat de uittredesnelheid van de lucht meer dan tien maal groter zal zijn dan de intredesnelheid, omdat zoals al gezegd het luchtvolume groter is geworden omdat de druk is gedaald.
Het antwoord op je vraag is dan ook:
De druk (dus dichtheid) bij de uittrede van de trechter zal lager zijn dan de dichtheid van de intredende lucht en de uittredesnelheid van de lucht zal meer dan tien keer hoger zijn dan de intredesnelheid van de lucht.
Gezien het feit dat er een aantal gegevens ontbreken zijn er geen precieze getallen te geven.