alkaanzuren hebben aan die COOH-groep een alkaangroep (= keten met een hoofdketen bestaande uit alleen maar C en H atomen, zonder dubbele bindingen en een ringstructuur direct aan het zuur) zitten
carbonzuren hebben direct aan de zuurgroep een ringstuctuur zitten
en aminozuren hebben naast de COOH-groep ook een NH2-groep, dit is om eiwitten te kunnen vormen, de COOH-groep van het ene aminozuur bind dan met de NH2-groep van het andere aminozuur (enz..) en zo ontstaan eiwitten