Eerst even het woord perfect. Dat betekent o.a. volmaakt, maar wel in de betekenis het volmaakte wat door de mens realiseerbaar is.
Jouw vraag gaat over warmte of thermische isolatie. Dat is de eigenschap van materialen en constructies om energie verlies (warmte) tot een minimum te beperken. We hebben het dan over warmtetransport, waarvan er drie soorten bestaan nl, door geleiding, door convectie en door straling. In vaste stoffen zoals muren en isolatiemateriaal vindt warmtetransport alleen plaats via geleiding. Daar lucht een van de beste warmte-isolators is, zijn de meeste isolatiematerialen hierop gebaseerd. Je moet er dan wel voor zorgen dat de lucht niet kan circuleren. Daarom wordt de lucht opgesloten in kleine ruimten, zoals in glaswol en pu-schuim gebeurd. Nu is de isolatiewaarde, ook wel U of k-waarde genoemd, bepalend voor de hoeveel energie die er van warm naar koud stroomt. Hoe hoger de waarde, des te beter het isolatiemateriaal. Er bestaat echter geen isolatiemateriaal met een oneindig hoge u-waarde en om die rede zal er altijd warmteverlies op treden, hoe dik je het isolatiemateriaal ook maakt. Bij de bepaling van de hoogte van isolatie in bouwwerken gaat het altijd om een samenspel van investering en de kosten die optreden ten gevolge van het warmteverlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee want als het PERFECT geisoleert is kan er geen warmtee ontsnappe

Toegevoegd na 4 minuten:
Stell dat het perfect is .. Dan kan er toch geen warmte verloren gaan

Toegevoegd na 12 minuten:
Een Thermoskan is ook niet perfect geisoleerd....

Toegevoegd na 22 minuten:
Maar in theorie als iets Perfect is geisoleerd kan er dus in theorie niets ontsnappen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+ inderdaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als iets perfect geïsoleerd is er sprake van warmteverlies. Perfect is volmaakt, maar wel volgens menselijke normen.
Perfect bestaat niet! Er zal altijd verlies zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
warmte verlies kan gebeuren door geleiding, straling of convectie.
Daarom bestaan er ook kachels in deze drie categorieën:
daar is het de bedoeling dat de warmte afgestaan wordt.

Als alle drie vormen van verlies perfect geïsoleerd zijn dan kan er in theorie geen warmte ontsnappen.

In de praktijk is echter perfecte isolatie onmogelijk dus zal er altijd, hoe weinig ook, warmte op één of meer manieren ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ als ik het zou kunnen ;)
Perfecte isolatie betekent dat er geen energieuitwisseling plaatsvindt met de omgeving.

Strikt genomen kan er dan (in het geval van PERFECTE isolatie) geen energie ontsnappen, anders zou het geen perfecte isolatie zijn.

Maar zelfs uit een zwart gat 'ontsnapt' energie, m.a.w perfecte isolatie is een zuiver theoretisch begrip.
rose
12 jaar geleden
Warmte is energie met een speciale eigenschap.

Warmte heeft de eigenschap, dat het door werkelijk alles heen dringt. Je kan dit moeilijker maken door isolatie, maar nooit stoppen. Wil je warmte toch voor langere tijd bewaren, dan moet je iets anders verzinnen. Bijvoorbeeld door de warmte in een andere vorm van energie om te zetten, en die wel bewaard kan worden. Hierbij gaat helaas altijd warmte verloren.