Kan een zonnevlam het weer veranderen?

Ik vraag dit omdat ik hoop dat ze het slecht/vieze voorspelde weer voor dit pinksterweekend zullen verdrijven:

Zonnevlam op weg naar aarde AMSTERDAM - Als gevolg van een mega-uitbarsting van de zon kan de aarde een zonnevlam verwachten.

Foto: NASA De NASA verwacht als gevolg daarvan een poollicht, op 8 of 9 juni. De zonnedeeltjes gaan de komende uren de aarde bereiken. Gevolgen heeft het verder niet, meent de NASA. Het zou wel zo kunnen zijn dat satellieten en telecomsystemen worden verstoord.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9982955/__Zonnevlam_op_weg_naar_aarde__.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker kort door de bocht, alles heeft gevolgen, actie reactie, dus als zei zeggen dat er geen gevolgen zijn geloof ik dat niet, al zullen het geen grote/schadelijke gevolgen zijn.

Antwoorden (3)

Het weer zal hierdoor niet veranderen. Wel is er als de zonnevlam erg groot is kans op storingen van navigatiesystemen en communicatie met satelieten.
Tenzij je van poollicht houdt is hier in positieve zin weinig van te verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het poollicht zal in NL waarschijnlijk toch niet te zien zijn.. Helaas.
Ondanks dat de meesten het niet willen geloven zullen zonnevlammen wel degelijk het weer beïnvloeden. De kans op een aardbeving is erg groot circa 3-5 dagen na een zonnevlam (indien de vlam richting de aarde is gericht). De koppeling zonnevlam-aardbeving is helaas niet of nauwelijks te bewijzen. Ik wacht af of er rond het komend weekend wat aardbeving activiteiten zijn waar ter wereld dan ook.
De gemiddelde energie die uitgestoten wordt bij een CME (Coronale Massa Emissies ) is vergelijkbaar met 10 miljard atoombommen, dus trek zelf je conclusie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit het poollicht blijkt dat de energie-uitbarstingen op de zon invloed hebben op de aardse atmosfeer. De vraag is of de veranderlijke activiteit van de zon ook merkbaar is in het klimaat.

De elfjarige cyclus van de zon en ook langere cycli zouden dan terug te vinden moeten zijn in de registraties van het weer of andere factoren.
Onderzoekers zijn al meer dan een eeuw op zoek naar mogelijke verbanden. Er zijn minieme verschillen in temperatuur gemeten, maar of de straling daar verantwoordelijk is kunnen ze simpelweg niet zeggen, omdat er nog heel veel andere dingen zijn die het weer beinvloeden.

Apparatuur e.d. kunnen wel degelijk beschadigen ja.
Bij een eerdere grote uitbarsting, in 1989, werd de stroomvoorziening in delen van Canada getroffen waardoor 11 miljoen Canadezen uren zonder stroom zaten.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/430104/1/1/50/zonnevlam-zorgt-voor-storing.html

http://dutchamazingnewsblog.wordpress.com/tag/pin-storing-zonnevlam/

http://www.knmi.nl/cms/content/31950/zonnevlekken_en_klimaat